Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Att låta spelintresset visa vägen

      Att låta spelintresset visa vägen

      Projekt Studio Ludum pågick mellan augusti 2018 - april 2021. Studio Ludum vände sig till dig som arbetar med ungdomar och unga vuxna utan sysselsättning.

      Vilka vände sig projekt Studio Ludum till?

      Studio Ludum vände sig till spel- och spelkulturintresserade deltagare mellan 15–24 år som varken arbetade eller studerade, men som hade en vilja att fortsätta skolan eller komma närmare yrkeslivet. Projektet drevs av Högskolan i Skövde i samverkan med kommunerna Götene, Hjo, Skövde och Töreboda. Projektet tog emot sina första deltagare i februari 2019 och höll på till slutet av april 2021.

      Hur stöttade projektet deltagarna?

      Studio Ludum var ett innovationsprojekt som ville testa, utvärdera och vidareutveckla nya metoder för att ta tillvara på ungdomarnas egna drivkrafter. Syftet med projektet var att använda målgruppens engagemang kring deras spelintresse för att motivera dem att göra klart sina studier eller på andra sätt ta sig närmare arbetsmarknaden. Projektet utgick från vad deltagarna var bra på eller vad de tyckte om och försökte hitta individuella lösningar för varje deltagare.

      Projektets ambition var att deltagarna efter att de lämnat Studio Ludum skulle vara tillräckligt stärkta som individer för att orka ta sig an studier eller hitta en plats på arbetsmarknaden.

      Fysiska och digitala mötesplatser

      Studio Ludum var ett projekt med spel i fokus. Som deltagare i projektet kunde man fördjupa sig inom sitt intresse, men också lära sig att se kopplingar mellan de förmågor och erfarenheter man fått från sitt spel- och spelkulturintresse och hur dessa kan nyttjas i andra sammanhang utanför spelvärlden.

      Studio Ludum erbjöd aktiviteter inom exempelvis områden som programmering, animation, karaktärsskapande, ljudläggning, måleri, brädspel, kortspel, rollspel och mycket annat inom spelkulturen. Vad deltagarna än hade för intresse inom spelkulturen kunde vi möta dem.

      Projektet hade lokaler i Götene, Hjo, Skövde och Töreboda kommun där deltagare och projektpersonal möttes omkring två dagar per vecka. Det är viktigt att poängtera att det fanns två sätt för deltagare att vara med i projektet och båda var lika betydelsefulla: deltagare kunde antingen besöka lokalerna eller delta via vår digitala applikation.

      Den digitala applikationen: Ludum-appen

      Studio Ludum utvecklade en digital applikation. Arbetet med appen började i slutet av 2018 och fortgick under hela projekttiden. En viktig del i utvecklingen av appen var att deltagarna själva kunde påverka arbetet med egna idéer och synpunkter.

      Digitalt kunde deltagarna exempelvis:         

      • Skapa en digital profil.
      • Ta del av digitala föreläsningar och andra digitala aktiviteter.
      • Kommunicera med projektgruppen.
      • Ta del av projektets kalender.
      • Dokumentera vad de var bra på i spel och koppla detta till situationer i livet där deras skills kan komma till nytta.

      Alla som arbetade i Studio Ludum älskar spel och har tidigare erfarenhet av att arbeta med unga personer. Projektets två Game Masters hade därtill erfarenhet av att arbeta med ungdomar i utsatta situationer.

      Game Master var den första person som deltagaren mötte när hen tog kontakt med Studio Ludum. Game Mastern agerade som stöd för deltagaren men också som en brygga i kontakten mellan deltagaren och dig som yrkesverksam.

      Game Master och deltagaren arbetade tillsammans fram en individuell plan med personliga mål. Game Master identifierade också vilka erfarenheter och kunskaper som deltagaren fått via sitt spelintresse och som kunde översättas till kompetenser som efterfrågas i olika yrken eller studier.

      Game Leaders var den andra personalgruppen som deltagaren mötte. De skapade och genomförde aktiviteter tillsammans med deltagarna i projektets lokaler ute i kommunerna. Game Leaders ansvarade också för att skapa innehåll och aktiviteter till den digitala appen.

      Projekt Studio Ludum medfinansierades av Europeiska unionen/Europeiska socialfonden. I projektet samverkade Högskolan i Skövde med Skaraborgs kommunalförbund och kommunerna i Götene, Hjo, Skövde och Töreboda

      Publicerad: 2020-01-23
      Senast ändrad: 2020-01-23
      Sidansvarig: webmaster@his.se