
Förarens förmåga att förstå den aktuella trafiksituationen och förutse framtida manövrar från andra trafikdeltagare är centrala för trafiksäkerheten. Hur kan vi utveckla bilförarens uppfattningar av olika trafiksituationer genom information via ett säkerhetssystem i våra bilar? Finns det skillnader mellan hur kvinnor och män eller människor i olika ålder agerar i olika trafiksituationer?
Kognitiv prediktiv interaktion med förarövervakning och Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) kan potentiellt öka situationsmedvetenheten genom att flexibelt förse olika förare med information som är avgörande för säker körning, till exempel i trafikkorsningar med andra trafikanter. Utvecklingen av denna interaktion kräver ytterligare forskning och tillämpningar för att bidra till trafiksäkerheten.
Vårt projekt kommer att analysera och utvärdera skillnader i kognitiva faktorer i samspelet mellan olika trafiksituationer, olika förare (ålder och kön), samt information från förarövervakningssystemet och olika sätt att interagera med ADAS.
Aktuella körexperimentella simuleringar som testar förarövervakningssystem och ADAS kommer att användas för att ytterligare bestämma de kognitiva prediktiva begränsningarna som behöver stödjas ytterligare för att öka mer tillförlitlig interaktion med ADAS och därmed öka trafiksäkerheten. Trafiksituationer, tidsramar, föraregenskaper (t.ex. ålder, kön, humör, körstil), reaktionstid och noggrannhet (undvikande av krockar) är variabler som kommer att användas.
Målet är att identifiera de viktigaste kognitiva prediktioner för interaktion med ADAS och att utifrån det också föreslå vidareutveckling av förarövervakning och förarstödsfunktioner som adresserar dessa nyckelfaktorer för att skapa en högre trafiksäkerhet genom att utforma mer individuellt anpassningsbara förare stödsystem, som spelar på de enskilda förarnas styrka och hjälper dem att övervinna sina svagheter.