Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Digitalt hälsofrämjande arbete i skolan

      Forskningsgrupp
      Forskningsmiljö DHEAR

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Digitalt hälsofrämjande arbete i skolan – en serious games tillämpning för kardiovaskulär hälsoutbildning i Nepal

      Projekttid

      Januari 2021 – December 2025

      Finansiering och samverkan

      Vetenskapsrådet

      Ett mer stillasittande liv och en kost med större mängd socker har skapat folkhälsoproblem i låginkomstländer – hjärtsjukdom har blivit allt vanligare i befolkningen. För att bidra till att förhindra denna utveckling, ska forskare vid Högskolan i Skövde, Mittuniversitetet och två nepalesiska lärosäten undersöka befintlig kunskap hos föräldrar och skolbarn i Nepal och utveckla en digital hälsoutbildning.

      I låg- och medelinkomstländer är 80 procent av dödsfallen livsstilsrelaterade, med hjärtsjukdom som främsta dödsorsak. Nepal är ett låginkomstland, som genomgår stora förändringar i samhällsstruktur till följd av ökad industrialisering.

      Ett mer stillasittande liv och en kost med större mängd socker och fett är nya riskfaktorer. Samtidigt är kunskapen hos befolkningen vad gäller livsstilssjukdomar och hjärtsjukdom begränsad. Detta är oroväckande, då hjärtsjukdom tar många år att utveckla och grundläggs redan i tidig ålder. Att även barn är i riskzonen gör det extra viktigt att tidigt öka den generella medvetenheten om vilka faktorer som bidrar till ett hälsosamt liv.

      Forskningsprojektet ligger väl i linje med Nepals nationella plan att öka samverkan med skolor för att förebygga och kontrollera hjärtsjukdom. Under de närmaste tre åren kommer forskningsteamet utföra en tvärsnittsstudie för att undersöka befintlig kunskap hos föräldrar och skolbarn.

      Därefter kommer en första version av ett digitalt instrument att utvecklas och provas i skolorna. Instrumentet kommer att vara i form av ett spel som används på en mobil enhet. Denna insats kommer sedan att utvärderas vad gäller effektivitet och ekonomi. Tanken är att arbetet ska leda fram till ett billigt och effektivt sätt att arbeta med digital hälsokommunikation.

      Projektledare

      Professor i folkhälsovetenskap/Dekan

      Medverkande forskare

      Koustuv Dalal
      Professor vid Institutionen för hälsovetenskap, Mittuniversitetet
      Abhinav Vaidya
      Professor vid Department of Community Medicine, Kathmandu Medical College, Nepal
      Natalia Oli
      Docent vid Department of Community Medicine, Kathmandu Medical College, Nepal
      Madhusudan Subedi
      Professor vid Department of Community Health Sciences, Patan Academy of Health Sciences, Nepal
      Publicerad: 2021-03-04
      Senast ändrad: 2021-03-04
      Sidansvarig: webmaster@his.se