Per Backlund

Ärenden
- InGaMe Lab
- Magisterprogram Serious Games
- Serious Games Forskning och Utveckling
- Examensarbete Serious Games
- Informationssystem Utveckling
- Examensarbete informationssystem
Utbildning
Forskning
2023
Circulation
2023. Artikel, meeting abstract.
https://doi.org/10.1161/circ.147.suppl_1.P641
2022
Collection of materials: II International Scientific and Practical Internet Conference "Innovative Solutions in Economy, Business, Public Communications and International Relationships", April 21, 2022, Dnipro: Volume 2
2022. Konferensbidrag.
EAI Endorsed Transactions on Serious Games
2022. Artikel.
https://doi.org/10.4108/eai.27-5-2021.170008
Service Oriented Computing and Applications
2022. Artikel.
https://doi.org/10.1007/s11761-021-00332-2
2021
Proceedings of the 15th European Conference on Game Based Learning ECGBL 2021
2021. Konferensbidrag.
2021 IEEE Symposium Series on Computational Intelligence, SSCI 2021 - Proceedings
2021. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1109/SSCI50451.2021.9659885
Service Oriented Computing and Applications
2021. Artikel.
https://doi.org/10.1007/s11761-020-00303-z
Proceedings 2021 IEEE International Conference on e-Business Engineering ICEBE 2021: 12-14 November 2021 Guangzhou, China
2021. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1109/ICEBE52470.2021.00016
IEEE Internet of Things Journal
2021. Artikel. https://doi.org/10.1109/JIOT.2020.3010853
2020
Journal of University Teaching and Learning Practice
2020. Artikel.
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
Pågående projekt
Digitalt hälsofrämjande arbete i skolan
Ett mer stillasittande liv och en kost med större mängd socker har skapat folkhälsoproblem i låginkomstländer – hjärtsjukdom har blivit allt vanligare i befolkningen. För att bidra till att förhindra denna utveckling, ska forskare vid Högskolan i Skövde, Mittuniversitetet och två nepalesiska lärosäten undersöka befintlig kunskap hos föräldrar och skolbarn i Nepal och utveckla en digital hälsoutbildning.
Januari 2021 - December 2023 DHEARAvslutade projekt
Game Hub Scandinavia
Game Hub Scandinavia syftar till att stärka den skandinaviska spelbranschen på den globala marknaden. Inom projektet bygger forskare tillsammans med affärsutvecklare på spelinkubatorer hos övriga projektpartners kunskap och nätverk på den globala spelmarknaden för att kunna stötta start-ups och små företag som opererar på en global marknad.
Januari 2019 - December 2021 InformationsteknologiSweden Game Arena
Sweden Game Arena är ett samverkansprojekt mellan Högskolan i Skövde, Science Park Skövde och Skövde kommun. Projektet syftar till att utveckla forsknings-, utbildnings- och utvecklingsmiljön inom dataspelsutveckling. Projektet vilar på tre ben: forskning om spel och spelutveckling, utbildning i spelutveckling samt inkubation av spelföretag.
Januari 2019 - December 2021 InformationsteknologiFUN – fysisk aktivitet för unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Barn och ungdomar rör sig allt mindre och idag når elever inte upp till de rekommenderade nivåerna av fysisk aktivitet som krävs för att uppnå och bibehålla en god hälsa. Det kan få konsekvenser för ungdomarna, både nu och senare i livet, när det gäller den fysiska och den psykiska hälsan. I projektet FUN, ska det tas fram digitala hjälpmedel som ska få elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) mer fysiskt aktiva.
April 2019 - Januari 2020 DHEARFörebyggande av riskbeteenden genom dataspel
”Sexuell grooming” online innebär att vuxna tar kontakt med barn i ett sexuellt syfte via internet. Barnen riskerar att utsättas för övergrepp och i vissa fall leder dessa kontakter även till ett fysiskt möte där barn riskerar ytterligare övergrepp. I vårt forskningsprojekt KidCOG ska forskargruppen utveckla en vetenskapligt baserad prototyp till ett dataspel.
September 2014 - December 2015 Informationsteknologi