Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      KLUB – Sagospelet Skaraborg

      KLUB – Sagospelet Skaraborg

      Som ett delresultat av projektet KASTiS utvecklades under flera år ett brädspel utgående från bokserien KLUB, som handlar om vännerna Kiras och Luppes äventyr i Skaraborg. Det första konceptet för ett spel togs fram av studenterna Pontus Hållberg och Robin Ahlström i en sommarkurs efter idé av projektledaren Lars Vipsjö.

      Kvar från det konceptet finns fortfarande uppdragskort och resurskort i kategorierna Väsen, Magi och Skattkort. Och så förstås spelplanen, en karta över Skaraborg. Det kulturarvsmässiga spelinnehållet kommer från KASTiS samverkan med alla natur- och kulturarvspedagoger i delregionen Skaraborg.

      Resurskortens innehåll bygger i många fall på Louise (Lovis) Perssons texter i bestiarieappen som utvecklades till KLUB-projektet.

      Vidareutveckling

      Under sin tid som magisterstudent i Digitalt berättande: spel och kulturarv (2019-2020) vidareutvecklade Karl Malm brädspelet i riktningen att spelarna berättar sagor för att klara olika uppdrag runt om i Skaraborg.

      Uppdragen kan exempelvis handla om att rädda sagoväsen undan cirkustrollen eller rätta till miljöproblem orsakade av slarvigt utförd magi. Till stöd finns spelets resurskort. Spelet kan spelas antingen i kooperativt samarbetsläge eller i tävlingsläge. Karls examensarbete heter Samspel och strid – Skillnader mellan kooperativt och kompetitivt spel med lärandemål (PDF).

      Spelsläpp 2023

      Som ett led i co-designutvecklingen av spelet lät Karl under arbetets gång flera testgrupper spela det, i både samarbets- och tävlingsläge. Det verkar relativt individuellt vilket av de båda spellägena som uppfattas vara roligast att spela. Men både Karl och speltestare kom fram till att det finns ett pedagogiskt värde i att spela kooperativt med yngre barn och mer tävlingsinriktat med de äldre (barn som vuxna).

      Illustratören Sigurd Nordberg har gjort ett fantastiskt jobb med spelplan, spelkort och regelbok. Under hösten 2023 har spelet blivit klart och finns nu färdigt att spela. Som ett stöd för pedagoger och föräldrar utvecklade vi tillsammans med spelet (och Next Skövde) även Guidebok till Sagolandet Skaraborg, vilken finns digitalt tillgänglig på Sagolandet Skaraborg (vastsverige.com).

      Spelet distribueras av Lokrantz förlag.

      I online-boken, som också kan nås via en QR-kod i spelets regelbok, finns en mängd spännande och underhållande fakta om platser, skatter och folktro från hela Skaraborg. Det är bara att ta ett djupt andetag och dyka in i sagans värld.

      Sigurd Nordbergs karta över Sagolandet Skaraborg, spelplan till KLUB Sagospelet Skaraborg.

      Projektledare

      Lektor i medier, estetik och berättande

      Publicerad: 2021-03-15
      Senast ändrad: 2023-11-21
      Sidansvarig: webmaster@his.se