Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      KLUB – Sagospelet Skaraborg

      KLUB – Sagospelet Skaraborg

      I KASTiS har vi under flera år lekt med tanken att utveckla ett brädspel som bygger vidare på Kiras och Luppes äventyr i Skaraborg. Det första konceptet för ett sådant spel togs fram av studenterna Pontus Hållberg och Robin Ahlström i en sommarkurs. Kvar från det konceptet finns fortfarande Uppdragskort och Resurskort i kategorierna, Väsen, Magi och Skattkort. Och så förstås spelplanen, en karta över Skaraborg.

      Under sin tid som magisterstudent i Digitalt berättande: spel och kulturarv (2019-2020) vidareutvecklade Karl Malm brädspelet i riktningen att spelarna berättar sagor för att klara olika uppdrag runt om i Skaraborg.

      Uppdragen kan exempelvis handla om att rädda sagoväsen undan cirkustrollen eller rätta till miljöproblem orsakade av slarvigt utförd magi. Till stöd finns spelets resurskort. Spelet kan spelas antingen i kooperativt samarbetsläge eller i tävlingsläge. Karls examensarbete heter Samspel och strid – Skillnader mellan kooperativt och kompetitivt spel med lärandemål (PDF).

      Grafiskt koncept

      Som ett led i co-designutvecklingen av spelet lät Karl under arbetets gång flera testgrupper spela det, i både samarbets- och tävlingsläge. Det verkar relativt individuellt vilket av de båda spellägena som uppfattas vara roligast att spela. Det kan dock finnas ett pedagogiskt värde i att spela kooperativt med yngre barn och mer tävlingsinriktat med äldre (barn och vuxna).

      Illustratören Sigurd Nordberg arbetar för närvarande med det grafiska konceptet för att ge spelplan, spelkort och regelbok ett enhetligt utseende. Detta projekt fortgår under våren 2021. Som ett stöd för pedagoger och föräldrar utvecklar vi tillsammans med spelet också boken "Kiras och Luppes Bestiarium. Guidebok till Sagolandet Skaraborg". I boken finns fler spännande och underhållande fakta om platser, skatter och folktro från hela Skaraborg.

      Sigurd Nordbergs karta över Sagolandet Skaraborg, spelplan till KLUB Sagospelet Skaraborg.

      Projektledare

      Lektor i medier, estetik och berättande

      Publicerad: 2021-03-15
      Senast ändrad: 2021-03-15
      Sidansvarig: webmaster@his.se