Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Digitalt berättande: spel och kulturarv - magisterprogram

      Program, Avancerad nivå, 60 hp, DIGBA
      Magisterexamen

      Digitalt berättande: spel och kulturarv - magisterprogram

      Program, Avancerad nivå, 60 hp, DIGBA
      Magisterexamen

      Anmälan

      Välj ett tillfälle för att visa utbildningsplan, kursutbud och behörighetskrav.

      Höst 2024, Plats: Campus (Skövde), Takt: 100%

      Anmälan

      15 mars 2024 - 15 april 2024

      Ange kod HS-31280 på antagning.se

      Utbildningsplan

      När? Var? Hur?

      Pågår: 2 september 2024 - 8 juni 2025
      Plats: Skövde, Campus
      Takt: 100%

      Kursplaner

      För alla kurser i programmet, se utbildningsplanen.

      Behörighet

      Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng (eller motsvarande). Minst 90 högskolepoäng med inriktning mot eller inom huvudområdet media, estetik och berättande (eller motsvarande kunskaper) inklusive ett självständigt arbete/examensarbete på G2E-nivå (eller motsvarande kunskaper).

      Vidare krävs godkänt betyg i Engelska 6 (eller motsvarande kunskaper). Motsvarande kunskaper visas normalt genom ett internationellt erkänt språktest, till exempel IELTS eller TOEFL.

      Urval

      Avklarade högskolepoäng.

      Språk

      Undervisningen ges på engelska.
      På magisterprogrammet Digitalt berättande: spel och kulturarv arbetar du med att skapa berättelser och studerar hur de kan interageras med i dataspel och andra nya digitala medier, inte minst i kulturarvssammanhang. Efter dina studier har du kunskaper för att arbeta inom ett brett spektra av yrkesgrenar, men även för högre studier.

      Om programmet

      Vid programstart får du goda möjligheter att knyta kontakter med en extern uppdragsgivare. Det kan röra sig om ett spelföretag, ett forskningsprojekt eller offentlig verksamhet, till exempel kulturarvsförmedlare på lokal, regional eller nationell nivå. Samtliga kurser i utbildningen kan sedan kopplas till ett projekt som genomförs tillsammans med samma externa part. Har du redan ett spelprojekt på gång tillsammans med andra studenter är du och/eller ni välkomna att ta med det i utbildningen.

      Det här läser du på programmet

      Programmet inleds med ett gestaltande projekt, som med fördel görs mot extern uppdragsgivare, samt kursen ”Vetenskapliga perspektiv på digitalt berättande och transmedialitet”. Parallellt med projektet läser du kursen ”Berättande i nya medier som forskningsområde” där du fördjupar dig i forskningsområdets aktuella teorier.

      Under höstterminens avslutande kurs ”Vetenskaplig problemidentifiering i produktion inom nya medier”, tar du ditt arbete vidare till nästa nivå. Här ska du utifrån ditt specialområde utföra en behovsanalys och prototyp enligt beställarens önskemål. Beställaren är en verklig eller fiktiv uppdragsgivare, beroende på vilken typ av projekt du valt att arbeta med.

      Under vårterminens examensarbete fortsätter du att fördjupa dina teoretiska och metodiska kunskaper, gärna inom det projekt och tema du påbörjat under höstterminen.

      Digitalt berättande: spel och kulturarv är ett internationellt program och kurserna ges på engelska.

      Passar det här programmet mig?

      Digitalt berättande: spel och kulturarv passar dig som har utbildning och/eller yrkesbakgrund inom dataspelsutveckling, speldesign, datavetenskap eller medier och liknande områden. Det viktigaste är att du är nyfiken på hur spel kan lyfta kulturarv och berätta om dem för ny publik och nya generationer. Det är också positivt om du är självgående och öppen för att diskutera idéer.

      Jobb efter examen

      Efter dina studier kan du arbeta med berättande i olika former inom spelindustrin eller inom andra nya digitala medier. Med en akademisk examen på avancerad nivå har du kompetens att möta en växande marknad och bidra till innovation av ny digital teknik och nya affärsmöjligheter.

      Läsa vidare efter examen

      Programmet ger dig en magisterexamen i ämnet medier, estetik och berättande, och kan kombineras med andra avancerade studier inom dataspelsutveckling vid Högskolan i Skövde. Det finns också möjlighet att fortsätta dina studier ytterligare ett år för att få en masterexamen i informationsteknologi.

      Forskning inom området

      På Högskolan i Skövde bedrivs forskning inom området. Se webbsidan för GAME Research Group inom forskningscentrat Informationsteknologi.

      Hållbar utbildning

      Den här utbildningen är kopplad till FN:s globala hållbarhetsmål, Agenda 2030. Läs mer om våra hållbara utbildningar inom informationsteknologi.

      Sök på våren, studera till hösten

      Ansökningsperioden för programmet öppnar 15 mars och sista dag att söka är 15 april.

      Via en ansökningsknapp på den här sidan kommer du till antagning.se där du slutför ansökan.

      Kontakt

      Programansvarig

      Studie- och karriärvägledare

      Vill du ha mer information om utbildningen?
      Vi mejlar mer information om programmet och inför ansökan!

      De personuppgifter du lämnar i formuläret kommer Högskolan i Skövde bara att använda för just detta specifika ändamål. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: www.his.se/gdpr

      Publicerad: 2020-01-07
      Senast ändrad: 2023-07-27
      Sidansvarig: webmaster@his.se