Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Om betalsystemet kraschar

      Forskningsgrupp Informationssystem
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Om betalsystemet kraschar

      Forskningsgrupp Informationssystem
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Creating Collaborative Resilience Awareness, Analysis and Action for Finance, Food and Fuel Systems in INteractive Games

      Projekttid

      Oktober 2016 – September 2021

      Finansiering och samverkan

      Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Linköpings universitet, Mittuniversitetet, Combitech

      Digitaliseringen går i en hisnande fart och medborgaren blir allt mer beroende av en fungerande infrastruktur. Vad händer i samhället när funktioner som tas förgivet, såsom vårt betalsystem, drabbas av en teknisk störning eller saboteras? Klarar Sverige en vecka utan kortbetalning? Hur kan samhällsaktörer i alla de sektorer som drabbas utveckla ett gemensamt agerande som dämpar eskalering och lindrar konsekvenser av ett långvarigt avbrott i betalsystemet?

      I projektet har vi skapat en spelmiljö där konsekvenser av en långvarig störning i betalsystemet upplevs och där samhällsaktörer från olika sektorer tillsammans kan resonera kring, och testa effekterna av olika kombinationer av åtgärdspaket.

      Ta del av vår slutkonferens och slutrapport

      På onsdag 2 juni 2021 genomfördes vår slutkonferens där vi presenterade projektets viktigaste fynd och där en panel diskuterade kring hur samhället kan hantera en betalsystemsstörning. Ta del av den inspelade slutkonferensen.

      I maj 2021 publicerades vår slutrapport som beskriver hur simuleringsspelen har genomförts och vilka råd och rekommendationer vi har för butiker, myndigheter och medborgare. Rapporten finns tillgänglig hos MSB som finansierade forskningsprojektet.

      Byggt fiktivt samhälle

      I spelet drabbas ett fiktivt samhälle av en långvarig störning där kortbetalningar inte är möjliga under 10 dygn. Aktörer som deltar i spelet ska inte pröva sin nuvarande beredskap, utan ska tillsammans med andra samhällsfunktioner utveckla samhället som helhet och ges möjlighet att ställa sig frågan; hur bör vi tillsammans agera och genom detta öka fokus på önskvärda åtgärder och riktlinjer.

      Speldagens upplägg 

      I rollspelen kommer deltagarna under en heldag gemensamt analysera olika situationer från ett helhetsperspektiv och föreslå beslut där de tar hänsyn till varandras intressen. Besluten matas varje gång in i en datorsimulering som återger vad de samlade effekterna av besluten blir på stor skala (i hela Sverige) efter en viss tidsperiod (några dagar eller veckor beroende på scenariot som spelas). Deltagarna får omgående resultaten och tar sedan ställning till den nya situationen. På det sättet spelas ett skeende med ett flertal beslutsrundor och lär deltagarna mer och mer om varandras beteende och systemets komplexitet i stort.

      Rollspelssimulering och datorsimulering

      Kombinationen av rollspelssimulering och datorsimulering är ett forskningsområde där styrkorna med båda simuleringsformer försöks utnyttjas. Genom rollspelssimulering kan de verkliga aktörerna bli en del av simuleringen, som gör simuleringen mer genuint. Genom datorsimulering kan effekterna av besluten på större skala och över längre tid snabbt analyseras och visualiseras.

      Vill bidra med kunskap 

      Projektet är ett samarbete mellan forskare från Mittuniversitet, Linköpings universitet, Högskolan i Skövde och företaget Combitech. Var och en går in i projektet med var sin spetskompetens. De förväntade resultaten av projektet är:

      • Konkreta råd och tips för respektive samhällssektor (betalningssystem, transportsektorn, livsmedelsförsörjningen) vilka typ av åtgärder är gynnsam för en snabb återhämtning
      • En djupare förståelse för hur kollektiv resiliens (återhämtningsförmåga) kan utvecklas (även i andra sektorer)
      • En djupare förståelse för hur datorsimulering och rollspelssimulering kan kombineras

      Projektet i media

      Publikationer

      Publikationer relaterade till projektet hittar du här.

      Projektledare

      Professor i informationsteknologi

      Medverkande forskare

      Aron Larsson
      Leif Olsson
      Osama Ibrahim
      Peter Berggren
      Björn Johansson
      Christer Wiberg
      Towe Lindqwister
      Susanne Kallin
      Publicerad: 2020-02-03
      Senast ändrad: 2020-02-03
      Sidansvarig: webmaster@his.se