Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Game Hub Scandinavia

      Forskningsgrupp Interaction lab
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Game Hub Scandinavia

      Forskningsgrupp Interaction lab
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Game Hub Scandinavia 2.0

      Projekttid

      Januari 2019 – December 2021

      Partners

      Science Park Skövde, Dania Academy, The Animation Workshop, Aalborg University, University of Skövde, Good Bye Kansas Game Invest, Viden Djurs, Business Aalborg

      Finansiering

      EU Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak, sub-region Kattegat-Skagerrak (KASK)

      Game Hub Scandinavia syftar till att stärka den skandinaviska spelbranschen på den globala marknaden. Inom projektet bygger forskare tillsammans med affärsutvecklare på spelinkubatorer hos övriga projektpartners kunskap och nätverk på den globala spelmarknaden för att kunna stötta start-ups och små företag som opererar på en global marknad.

      Forskningen som bedrivs inom projektet handlar om spellokalisering (hur spel utvecklas/anpassas för olika marknader) och hur Business Intelligence kan användas för att stödja små och medelstora spelstudior i deras publiceringsprocess, det vill säga förstå hur de ska nå sina kunder på ett så bra sätt som möjligt. Inom ramen för projektet arbetar vi också med att bygga internationella nätverk inom så väl akademi som spelbransch. Detta gör att vi kan hjälpa studenter och spelstudior att nå ut och knyta kontakter som förbättrar deras möjligheter på den globala spelmarknaden. Game Hub Scandinavia har två pågående doktorandprojekt. 

      Agera lokalt på en global marknad, spellokaliseringens utmaningar

      Doktorandprojekt med Marcus Toftedhal. I och med att digital publicering av spel har blivit den viktigaste distributionsvägen för spel så har små utvecklare fått helt nya möjligheter på den globala marknaden. Men detta har också inneburit nya utmaningar, en av dessa är lokalisering till olika marknader. Detta delprojekt av Game Hub Scandinavia syftar till att förstå hur små och medelstora företag arbetar med lokalisering av spel till olika marknader och hur dessa processer kan utvecklas och anpassas för de begränsade resurser som ofta kännetecknar små och oberoende spelutvecklare.

      Utvalda publikationer:

      A Taxonomy of Game Engines and the Tools that Drive the Industry. Toftedahl Marcus, Engström Henrik.
      DiGRA '19 - Proceedings of the 2019 DiGRA International Conference: Game, Play and the Emerging Ludo-Mix . 2019.

      Game development from a software and creative product perspective: A quantitative literature review approach. Engström Henrik, Berg Marklund Björn, Backlund Per et al. Entertainment Computing, 2018, 27, 10-22.

      Localization from an Indie Game Production Perspective: Why, When and How? Toftedahl Marcus, Backlund Per, Engström Henrik
      DiGRA '18 - Proceedings of the 2018 DiGRA International Conference: The Game is the Message, 2018.

      Missing: Understanding the Reception of a Serious Game by Analyzing App Store Data. Toftedahl Marcus, Backlund Per, Engström Henrik. International journal of serious games, 2018, 5(4), 3-22.

      Spel på olika plattformar

      Doktorandprojekt med Yanhui Su. Spel på I och med att digital publicering av spel har blivit den viktigaste distributionsvägen för spel så har små utvecklare fått helt nya möjligheter på den globala marknaden. Men detta har också inneburit nya utmaningar, en av dessa är att publicera spel på olika plattformar för att nå olika kundsegment. På grund av de nya distributionssätten på spelmarknaden så får små och medelstora spelstudior vara mer aktiva i arbetet med att nå kunder vilket är en utmaning eftersom man ofta saknar erfarenhet. Projektet syftar till att förstå vilka utmaningar dessa företag ställs inför i detta sammanhang och hur de kan få hjälp att använda olika metoder inom Business Intelligence för att nå bättre resultat.

      Utvalda publikationer:

      The Fish Tank Model for Mobile Game Publishing Business Performance Evaluation. Yanhui Su, Per Backlund och Henrik Engström.
      Information Systems Development: Information Systems Beyond 2020: ISD2019 Proceedings / [ed] A Siarheyeva, C Barry, M Lang, H Linger, C Schneider, 2019

      Data-driven Model for Mobile Game Self-publishing. Yanhui Su
      BIR-WS 2019, BIR 2019 Workshops and Doctoral Consortium: Joint Proceedings of the BIR 2019 Workshops and Doctoral Consortiumco-located with 18th International Conference on Perspectives in Business Informatics Research (BIR 2019) 

      Game Analytics Research: Status and Trends. Yanhui Su.
      In: Chao KM., Jiang L., Hussain O., Ma SP., Fei X. (eds) Advances in E-Business Engineering for Ubiquitous Computing. ICEBE 2019. Lecture Notes on Data Engineering and Communications Technologies, vol 41. Springer, Cham.

      Projektledare

      Professor i inform.teknologi

      Projektledare

      Medverkande forskare

      Publicerad: 2020-01-20
      Senast ändrad: 2020-01-20
      Sidansvarig: webmaster@his.se