Elinor Aronsson
Science Park Skövde
Visionen för projektet Level up är att utveckla teknik för gamifiering och spelifiering av digitala nyhetsmedier samt att studera vilka effekter införandet av spelkomponenter får på konsumtionsmönster och engagemang.
Projektet finansieras med 12 miljoner kronor och är ett av de största projekt som Ann-Marie och Gustaf Anders stiftelse för mediaforskning finansierat. Detta är unikt för oss och ett utslag av att vi arbetar målfokuserat och uthålligt med att bygga upp ekosystemet Sweden Game Arena.
Inom såväl dataspelsforskningen som inom utvecklingsprojekt med branschöverskridande samarbeten som involverar datorspelsutvecklare, har en trend kallad gamification eller spelifiering (att utnyttja spelkomponenter för att skapa belöningssystem som ökar engagemang och intresse) fått stor uppmärksamhet de senaste åren. I många branscher ser man gamification/spelifiering som en möjlig lösning på problem/behov relaterade till kundrekrytering och kundtrogenhet.
Projektets målgrupp, unga medborgare (16-39 år), konsumerar i allt högre grad allt mindre nyheter via traditionella medier men desto mer via sociala medier samt spelar generellt sett datorspel i stor utsträckning.
Projektet innebär därmed möjlighet att öka det lokala engagemanget i samhället och inverkar därför positivt på hela den lokala demokratiska processen även på mycket små orter.
Genom att sammanföra nyhetsmedia och datorspel ska projektet utveckla en testplattform där det ska vara möjligt att experimentera med olika lösningar att koppla datorspel med nyhetsmedias digitala distributionsplattformar. Dessutom ska gruppen utforska och studera en rad frågeställningar om och i sådana fall hur belöningssystem kan öka/förändra konsumtionsmönster för nyhetsmedia.
Science Park Skövde
Science Park Skövde
Science Park Skövde