Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Att vända strömmen

      Forskningsgrupp Informationssystem
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Att vända strömmen

      Forskningsgrupp Informationssystem
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Att vända strömmen – ett megaspel för ökad förståelse av energisystemet

      Projekttid

      Oktober 2021 – December 2024

      Finansiering och samverkan

      Energimyndigheten, Linköpings universitet, Jönköping University

      Syftet med detta projekt är att skapa en plattform som kan möjliggöra en ökad förståelse för olika aktörers perspektiv på energisystem, samhälle, miljö och klimat.

      Energisystemet är komplext med en rad aktörer och målkonflikter. En pedagogisk utmaning är att öka aktörers förståelse för varandra utifrån ett systemperspektiv.

      Detta projektförslag syftar till att utveckla ett simuleringsbaserat megaspel och genomföra 6 speltester. Megaspelet synliggör genom simulering en region och visar maktförhållanden, föreställningar och värderingar kopplat till behov, produktionssätt och konsekvenser för miljö och klimat.

      Spelformatet bidrar med en anpassningsbar plattform som underlättar dialoger och fördjupar förståelsen. Megaspelet utvecklas iterativt och varje spel skapar interaktion för 20-100 deltagare. Detta sker genom att deltagarna hanterar spänningen mellan målet att skapa ett hållbart energisystem och förväntningar hos intressegrupper som medborgare, myndigheter och företag.

      Mer om projektet

      Nio miljoner kronor till forskning om megaspel om hållbara energisystem (liu.se)

      Kontakt

      Projektledare

      Björn Johansson

      Institutionen för datavetenskap

      Linköpings universitet

      Medverkande forskare

      Publicerad: 2022-05-02
      Senast ändrad: 2022-05-02
      Sidansvarig: webmaster@his.se