
I projektet KASTiS arbetas med seminarier och utveckling av demonstratorer för kunskapsspridning om hur digital spelteknologi på ett hållbart sätt kan användas till att stödja besöksmålsnäring och kulturarvsförmedling. Konceptet har varit framgångsrikt och efter en första period 2015-2018, blev det förnyat att pågå i ytterligare tre år, till och med 2021.
Studentdeltagande i KASTiS
Studentdeltagandet är en betydelsefull och positiv del av KASTiS resultat. Deltagande är frivilligt och sker genom fristående projektstudiekurser och examensarbeten. Inte minst i magisterprogrammet Digitalt berättande: spel och kulturarv.
Berättandeplattformar och demonstratorer
Under den första omgången av KASTiS 2015–2018 arbetades från start med ett förhållningssätt som inbegrep tre olika berättandeplattformar, med skilda tekniker för:
- ett kontextskapande berättande (för mobila plattformar)
- tekniker ute på kulturarvsplatser (ofta obemannade)
- tekniker inne på museer och bemannade besöksmål
KASTiS berättandeform
Genom ett transmedialt förhållningssätt till berättandet i sig kom fokus efter hand att riktas mot främst den kontextualiserande plattformen. I en transmedial demonstrator utvecklades en barnboksserie, Kiras och Luppes Bestiarium – KLUB. Genom de fiktiva karaktärernas äventyr i Skaraborgs kommuner, som sker över både digitala och analoga plattformar, vävs företeelser samman som annars vanligen brukar lyftas fram ett och ett. Den transmediala formen av storytelling riktas i KLUB-projektet främst till barn, men arbetssättet fungerar som modell för fler målgrupper.
KASTiS delprojekt och demonstratorer
