KLUB är ett delprojekt och demonstrator inom KASTiS-projektet där de fiktiva karaktärerna Kira och Luppe i ett transmedialt berättande-format upplever äventyr på kulturarvsplatserna i Skaraborg. Berättandet bygger på immateriellt kulturarv, sägner, folktro och sagoväsen.
KLUB är ett co-designprojekt som utformas av forskare och studenter på avdelningen för spelutveckling vid Högskolan i Skövde, tillsammans med pedagoger och besöksmålsutvecklare i kommunerna. Projektet presenterades första gången publikt vid Bok- och biblioteksmässan i Göteborg hösten 2016.
Barnboksserie och app
Grunden för KLUB är en barnboksserie utgiven av Lokrantz förlag i Lidköping, kompletterad med Augmented Reality-appen, KLUB Bestiarium som laddas ner gratis från Google Play eller App Store. Med hjälp av AR-appen framträder de folktroväsen som förekommer i böckerna i 3D när man håller sin mobils eller läsplattas kamera över de bokstavsfigurer (anfanger) som finns på vissa sidor.
Sprida berättandet över medier
I narrativen hjälper vännerna Kira och Luppe trollforskaren Lovis att rädda folktroväsen i Skaraborg undan den elaka Cirkusdirektören, som egentligen är ett troll, en bergakung.
Genom projektet studeras bland annat hur de framtagna karaktärerna på ett hållbart sätt kan användas som maskotar och som focalizers. Hur de kan begagnas för att rikta uppmärksamhet mot olika företeelser, och inte minst, hur berättandet kan spridas över olika medier, både digitala och analoga berättandeplattformar.
Finansiering och samverkan
KLUB-böckerna ges ut av Lokrantz förlag i Lidköping. De finns också som digitaliserade och dramatiserade ljudböcker hos Mediapoolen Västra Götaland AB. De flesta av böckerna har erhållit Läsfrämjandestöd av Västra Götalandsregionen Kultur.