Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      KLUB – en transmedial demonstrator i Skaraborg

      Forskningsgrupp GAME Research Group
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      KLUB – en transmedial demonstrator i Skaraborg

      Forskningsgrupp GAME Research Group
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Kort om projektet

      Projektnamn

      KLUB – Kiras och Luppes Bestiarium

      Projekttid

      Augusti 2015 – December 2021

      Finansiering och samverkan

      Götene kommun, Hjo kommun, Töreboda kommun, Essunga kommun, Falköpings kommun, Grästorps kommun, Gullspångs kommun, Karlsborgs kommun, Lidköpings kommun, Skövde kommun, Mariestads kommun, Skara kommun, Tibro kommun, Tidaholm kommun, Skaraborgs Kommunalförbund, Högskolan i Skövde

      KLUB är ett delprojekt och demonstrator inom KASTiS-projektet där de fiktiva karaktärerna Kira och Luppe i ett transmedialt berättande-format upplever äventyr på kulturarvsplatserna i Skaraborg. Berättandet bygger på immateriellt kulturarv, sägner, folktro och sagoväsen.

      KLUB är ett co-designprojekt som utformas av forskare och studenter på avdelningen för spelutveckling vid Högskolan i Skövde, tillsammans med pedagoger och besöksmålsutvecklare i kommunerna. Projektet presenterades första gången publikt vid Bok- och biblioteksmässan i Göteborg hösten 2016.

      Barnboksserie och app

      Grunden för KLUB är en barnboksserie utgiven av Lokrantz förlag i Lidköping, kompletterad med Augmented Reality-appen, KLUB Bestiarium som laddas ner gratis från Google Play eller App Store. Med hjälp av AR-appen framträder de folktroväsen som förekommer i böckerna i 3D när man håller sin mobils eller läsplattas kamera över de bokstavsfigurer (anfanger) som finns på vissa sidor.

      Sprida berättandet över medier

      I narrativen hjälper vännerna Kira och Luppe trollforskaren Lovis att rädda folktroväsen i Skaraborg undan den elaka Cirkusdirektören, som egentligen är ett troll, en bergakung.

      Genom projektet studeras bland annat hur de framtagna karaktärerna på ett hållbart sätt kan användas som maskotar och som focalizers. Hur de kan begagnas för att rikta uppmärksamhet mot olika företeelser, och inte minst, hur berättandet kan spridas över olika medier, både digitala och analoga berättandeplattformar.

      Finansiering och samverkan

      KLUB-böckerna ges ut av Lokrantz förlag i Lidköping. De finns också som digitaliserade och dramatiserade ljudböcker hos Mediapoolen Västra Götaland AB. De flesta av böckerna har erhållit Läsfrämjandestöd av Västra Götalandsregionen Kultur.

      Medverkande forskare

      Publicerad: 2020-02-02
      Senast ändrad: 2021-03-31
      Sidansvarig: webmaster@his.se