Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      KLUB, en barnboksserie med transmedialt berättande

      Forskningsgrupp Media, Technology and Culture
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      KLUB, en barnboksserie med transmedialt berättande

      Forskningsgrupp Media, Technology and Culture
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Kort om projektet

      Projektnamn

      KLUB

      Projekttid

      Augusti 2015 – Juli 2018

      Partners

      Skaraborgs kommunalförbund, Högskolan i Skövde, Essunga kommun, Falköpings kommun Gullspångs kommun, Grästorps kommun, Götene kommun, Hjo kommun, Karlsborgs kommun Lidköpings kommun, Mariestads kommun, Skara kommun, Skövde kommun, Tibro kommun Tidaholm kommun, Töreboda kommun.

      Finansiering

      Våra partners.

      Barnboksserien Kiras och Luppes Bestiarium (KLUB) är ett delprojekt och en demonstrator inom KASTiS-projektet. KLUB har ett transmedialt berättande-format som väver samman kulturarvsplatserna i Skaraborg med lokala sägner och sagoväsen.

      Berättelserna utformas tillsammans med museipedagoger och skrivs och illustreras av spelutvecklingsstudenter på Högskolan i Skövde. Böckerna ges ut i samarbete med Lokrantz förlag i Lidköping och app-företaget Solutions Skövde. Projektet presenterades första gången för publik vid Bok- och biblioteksmässan i Göteborg hösten 2016.

      Folktroväsen framträder i app

      Augmented Reality-appen: KLUB Bestiarium, som kan laddas ner gratis från App Store eller Google Play. Med hjälp av AR-appen framträder de folktroväsen som förekommer i böckerna i 3D när man håller sin mobils- eller läsplattas kamera över de bokstavsfigurer (anfanger) som finns på vissa sidor.

      Vännerna Kira och Luppe hjälper i böckerna trollforskaren Lovis att rädda folktroväsen i Skaraborg undan den elaka Cirkusdirektören, som egentligen är ett troll, en bergakung. Tanken är att figurerna genom appen efter hand också ska kunna få liv på de kulturarvsplatser och museer där berättelserna om dem utspelas. Figurerna som skannats sparas i appens bestiarium, där det också finns mer lättsam fakta att läsa kring dem.

      Utgivna böcker i serien och var de utspelar sig

      2016
      Trollforskaren - Skara, oktober 
      Jättinnan - Falköping, oktober
       
      2017
      Näcken - Tibro, februari
      Lyktgubbarna - Skövde, mars
      Kåffan - Mariestad, augusti
      Lindormen - Tidan, augusti
      Skogsfrun - Hova, augusti
      Karamellkokerskan - Hjo, september

      2018
      Alva - Tidaholm, mars
      Vätterjungfrun - Karlsborg 
      Petrus - Töreboda 
      Lillebror - Götene
      Gäddfrun - Grästorp
      Kajsa - Lidköping

      2019
      Hummel - Vara

      Böckernas finansiering

      De flesta böckerna i KLUB-serien har erhållit finansiering i form av läsfrämjandestöd från Västra Götalandsregionen.

      Om du laddar hem appen från Google Play eller App Store, och pdf-filen med foldern om KLUB från den här sidan kan du testa att skanna de anfanger (bokstavsfigurer) som finns i foldern.

      Projektledare

      Lektor i MEB

      Medverkande forskare

      Publicerad: 2020-02-02
      Senast ändrad: 2020-02-02
      Sidansvarig: webmaster@his.se