
Syftet med projektet Automated Design and Optimisation of Vehicle Ergonomics (ADOPTIVE) är att studera användarens fysiska interaktion med fordonet och att utveckla metoder för avancerade fordonsergonomiska analyser som utförs i simuleringsverktyg.
ADOPTIVE-projektet kommer att fokusera på bedömning och optimering av fordonets invändiga geometri och olika designlösningarnas anpassningsnivåer gällande användarna. Detta ska ske genom att möjliggöra snabba, objektiva och automatiserade simuleringar av virtuella provkörningsrutiner, som utförs av en familj av provdockor, samt genom påföljande ergonomiska utvärderingar.
Vad är det industriella behovet?
Forskningsprojekt har initierats och utformats i nära samarbete med fordonsergonomiska produktutvecklare inom industrin. Industrin behöver effektivare metoder och verktyg för att garantera en riktig ergonomi vid utformningen av framtidens fordon vilket gynnar produktkvalitetsaspekter såsom hänsyn till mångfald, användarupplevelse och aktiv säkerhet.
Projektet ur ett akademiskt perspektiv
Från akademisk synvinkel bidrar projektet till kunskapsutvecklingen inom effektivt beslutsstöd inom virtuell teknik för ergonomisk design, bland annat genom att tillräcklig hänsyn tas till mångfald bland användarna under designprocesserna.
Forskningsrönen kommer att implementeras och testas i ett verktyg för digital human modellering (DHM), exempelvis det svenska DHM-verktyget IPS IMMA (Intelligently Moving Manikins).
Konsortiet
Konsortiet bakom ADOPTIVE är baserat på konsortierna för tidigare framgångsrika forskningsprojekt. De tidigare projekteten lade grunden för fordonsergonomiska simuleringar, och denna grund har gjort det möjligt för ADOPTIVE att ta sig an nya forskningsutmaningar för att få ett ännu större vetenskapligt och industriellt genomslag. Fraunhofer-Chalmers Research Centre for Industrial Mathematics (FCC) kommer att vara en samarbetspartner i forskningen på konsultbasis.
ADOPTIVE är ett associerat projekt till SAFER
SAFER är navet för trafiksäkerhetsforskning inom Sverige. SAFER består av 30 samarbetspartners som företräder intressenter inom bilindustrin, akademin och myndigheter.