Program
Tisdag 27 juni, 12:00 – 12:30
6 things parents, teachers, and youth should know about digital games
(Digital) games are a central topic in contemporary culture and society. They are a core part of the media ecosystem of the majority of youth and children as well as adults, a creative outlet, and a cultural industry. However, there is still a lack of knowledge about games and their impact.
Rebecca Rouse, biträdande professor i medier, estetik och berättande
Sandra Alexandersson, adjunkt i informationsteknologi
Tisdag 27 juni, 13:00 – 13:30
From making games to making everything - Participatory Culture in Games
Games are an amazing medium for making culture and for creative expression. In what ways have people made games throughout history? How is creativity and making at the core of today's game culture and industry, and if we look ahead, what might be new forms of expression in games in the future?
Rebecca Rouse, biträdande professor i medier, estetik och berättande
Tisdag 27 juni, 13:00 - 14:00
Öppen programvara ger kontroll över organisationens information
Programvaruprojekt som utvecklar och tillhandahåller öppen programvara ger beslutsfattare i olika organisationer ökad kontroll, flexibilitet och interoperabilitet. Vad betyder ny lagstiftning? Och vilka exempel finns det?
Björn Lundell, professor i datavetenskap
Tisdag 27 juni, 14:00 – 14:45
Hur kan Sverige bli världsledande på spelforskning?
Games research encompasses many diverse areas, which is a challenge. Disciplinary boundaries make it hard to organize and find funding for research projects where games are actually at the core. The Swedish Council of Games Researchers started in 2022 to highlight the importance of games research.
Per Backlund, professor i informationsteknologi
Rebecca Rouse, biträdande professor i medier, estetik och berättande
Tisdag 27 juni, 15:00 – 15:30
Vad varje politiker behöver veta om spel
Digitala spel är idag en av våra viktigaste kulturyttringar. De är till och med den vanligaste och viktigaste kulturkonsumtionen för stora grupper i Sverige, inte minst unga. Intresset för spel ökar i alla åldersgrupper och de som växt upp med digitala spel fortsätter spela.
Per Backlund, professor i informationsteknologi
Rebecca Rouse, biträdande professor i medier, estetik och berättande
Sandra Alexandersson, adjunkt i informationsteknologi
Onsdag 28 juni, 10:00
Spelens roll i framtidens kulturskola
Kulturskolan i Sverige skapar fantastiska förutsättningar för barn och unga att utrycka sig och utveckla sitt kulturella engagemang. Samtidigt som barn och ungas intresse för spelkultur växer i raketfart lyser spelkulturen med sin frånvaro i kulturskolan.
Rebecca Rouse, biträdande professor i medier, estetik och berättande