Kvalitetsarbetet inom utbildning beskrivs i Riktlinjer för kvalitetsarbete inom utbildning (PDF). Där framgår att kvalitetsarbetet inom utbildning, liksom övrigt kvalitetsarbete vid Högskolan, utgår från förbättringscykeln.
Här kan du läsa mer om hur förbättringscykeln tillämpas inom utbildning.
Aktiviteter för att bibehålla och utveckla kvalitet
Aktiviteterna för att bibehålla och utveckla kvalitet inom utbildning innebär särskild granskning eller uppföljning. I förteckningen nedan kan du läsa mer om aktiviteterna. Fördjupad information om aktiviteten lämnas antingen på särskild sida eller i styrdokument.
Årlig uppföljning av utbildningsprogram
Syftet med aktiviteten är att årligen följa upp samtliga utbildningsprogram med utgångspunkt i den krav- och målformulering som finns i nationella och lokala styrdokument. Uppföljningen dokumenteras i ett för ändamålet särskilt utvecklat IT-system, KUpp (Kvalitetsuppföljningssystem). Läs mer om aktiviteten:
Sexårsuppföljning av ämne och relaterade utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå
Syftet med aktiviteten är att säkerställa att en samlad uppföljning regelbundet sker av all utbildning inom huvudområden och resursämnen på grundnivå och avancerad nivå. Läs mer om aktiviteten:
Sexårsuppföljning av ämne inom utbildning på forskarnivå
Syftet med aktiviteten är att följa upp den utbildning på forskarnivå som genomförs i egen regi. Läs mer om aktiviteten:
Inrättande av utbildning
Syftet med aktiviteterna är att säkerställa att utbildningsutbudet vid Högskolan möter de krav som finns på hög kvalitet och forskningsanknytning samt att utbildningarna svarar mot studenternas efterfrågan och arbetsmarknadens behov. Läs mer om aktiviteterna:
- Inrättande av utbildning på grundnivå och avancerad nivå (PDF)
- Utformning av kursplan (PDF)
- Utformning av utbildningsplan (PDF)
Avveckling av utbildning
Avveckling av utbildning kan ske av strategiska skäl eller av kvalitetsskäl. Läs mer om aktiviteterna:
- Avveckling av ämne och huvudområde (PDF)
- Avveckling av utbildningsprogram och inställande av programtillfälle (PDF)
- Avveckling av kurs (PDF)
Insamling av studenters, doktoranders och alumners synpunkter
Syftet med aktiviteterna är att säkra studenters, doktoranders och alumners möjlighet att framföra sina erfarenheter av – och synpunkter på – utbildningen och lärmiljön. Läs mer om aktiviteterna:
- Utvärdering av kurs (PDF)
- Utvärdering av utbildningsprogram (PDF)
- Frågor och klagomål från studenter (Studentportalen)
- Uppföljning av Studentkårsskrivelsen (PDF)
Ytterligare aktiviteter finns inom området.
Uppföljningssamtal med doktorander
Syftet med aktiviteten är att följa upp enskilda doktoranders progression, situation och lärmiljö. Progression och planering av doktorandens fortsatta utbildning dokumenteras i den individuella studieplanen. Läs mer om aktiviteten:
- Handledning och studieuppföljning inom utbildning på forskarnivå (PDF)
- Uppdragsbeskrivning för studierektor för utbildning på forskarnivå i egen regi (PDF)
Ingående och uppföljning av internationella samarbetsavtal
Syftet med aktiviteten är att säkerställa att Högskolans samarbete med utländska lärosäten inom utbildning bedrivs enligt den strategiska inriktning som finns i utvecklingsplan och verksamhetsplan. Läs mer om aktiviteten:
Externa granskningar
Universitetskanslersämbetet (UKÄ) är en statlig tillsynsmyndighet för högskolor och universitet i Sverige. UKÄ granskar kvaliteten i högre utbildning och lärosätenas system för kvalitetssäkring av högre utbildning och forskning. Läs mer om UKÄ:s granskningar.