Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Högskolepedagogik

      Högskolepedagogisk utbildning och utveckling är en viktig del av Högskolans kontinuerliga utvecklings- och kvalitetsarbete. Högskolan driver flera högskolepedagogiska verksamheter såsom utbildning, meritering, utveckling, konferens och tekniskt stöd.

      Högskolepedagogisk utbildning

      Lärandet är individens egen process, men den kan stödjas och struktureras med pedagogik och didaktik och därmed öka utbildningens kvalitet. Utbildande personal erbjuds därför både grundkurser och mer riktade kurser inom högskolepedagogik.

      I Högskolans högskolepedagogiska utbildningar ingår bland annat kunskaper om lärande, undervisning, lärarrollen i högre utbildning, studenters villkor för lärande, kursdesign och bedömning, med de klassiska didaktiska frågorna: Vad, Hur och Varför?

      Det finns också kurser med inriktning mot specifika områden som undervisning på distans och internationalisering.

      Högskolepedagogisk meritering

      För att främja och lyfta fram vikten av den enskilda individens utveckling inom högskolepedagogik har anställda på Högskolan möjlighet att ansöka om högskolepedagogisk meritering. Målet med den pedagogiska karriärstegen är att kompetensutveckla och bedöma ämneskunniga lärares skicklighet i att bedriva pedagogisk verksamhet i praktiken.

      Modellen omfattar två nivåer med en tydlig progression mellan dem:

      • Meriterad lärare
      • Excellent lärare

      Behörig att söka är den som innehar en anställning vid Högskolan motsvarande minst två års heltidsundervisning samt innehar högskolepedagogisk utbildning om 15 högskolepoäng (hp) (eller motsvarande). Bedömning görs efter särskilda bedömningskriterier för respektive nivå.

      Som stöd i sin meritering erbjuds en workshopserie som tar upp pedagogisk meritportfölj, pedagogisk skicklighet, pedagogisk grundsyn, kollegial granskning och bedömning.

      Arena för högskolepedagogisk utveckling

      För att stödja Högskolans pedagogiska utvecklingsarbete har en arbetsgrupp i uppdrag att, som ett pilotprojekt under perioden 2021-01-01–2022-12-31, genomföra aktiviteter relaterade till högskolepedagogisk utveckling.

      I slutet av perioden, senast 2022-10-01, ska ett förslag om en permanent organisation presenteras. För arbetet har en plattform bildats, Arena för högskolepedagogisk utveckling.

      Högskolepedagogisk konferens

      Med start 2021 arrangerar Högskolan den interna konferensen DAL, Det Akademiska Lärarskapet, inom högskolepedagogik. DAL genomförs vartannat år och vänder sig till all personal som undervisar eller är engagerad i olika frågor om högre utbildning.

      Syftet med den återkommande DAL-konferensen är att stimulera det gemensamma samtalet om undervisning och undervisningsrelaterade frågor. Konferensen bidrar till inspiration, erfarenhetsutbyte, debatt och dialog av det akademiska lärarskapet.

      Kontakt

      Högskolepedagogisk koordinator

      Publicerad: 2021-08-19
      Senast ändrad: 2021-08-19
      Sidansvarig: webmaster@his.se