Anna-Lena Göthberg
Bibliotek
Högskolepedagogisk utbildning och utveckling är en viktig del av Högskolans kontinuerliga utvecklings- och kvalitetsarbete. Högskolan driver flera högskolepedagogiska verksamheter såsom utbildning, meritering, utveckling, konferens och tekniskt stöd.
Lärandet är individens egen process, men den kan stödjas och struktureras med pedagogik och didaktik och därmed öka utbildningens kvalitet. Utbildande personal erbjuds därför både grundkurser och mer riktade kurser inom högskolepedagogik.
I Högskolans högskolepedagogiska utbildningar ingår bland annat kunskaper om lärande, undervisning, lärarrollen i högre utbildning, studenters villkor för lärande, kursdesign och bedömning, med de klassiska didaktiska frågorna: Vad, Hur och Varför?
Det finns också kurser med inriktning mot specifika områden som undervisning på distans och internationalisering.
För att främja och lyfta fram vikten av den enskilda individens utveckling inom högskolepedagogik har anställda på Högskolan möjlighet att ansöka om högskolepedagogisk meritering. Målet med den pedagogiska karriärstegen är att kompetensutveckla och bedöma ämneskunniga lärares skicklighet i att bedriva pedagogisk verksamhet i praktiken.
Modellen omfattar två nivåer med en tydlig progression mellan dem:
Lista över meriterade och excellenta lärare vid Högskolan i Skövde
För att stödja Högskolans pedagogiska utvecklingsarbete har en arbetsgrupp i uppdrag att, som ett pilotprojekt under perioden 2021-01-01–2022-12-31, genomföra aktiviteter relaterade till högskolepedagogisk utveckling.
I slutet av perioden, senast 2022-10-01, ska ett förslag om en permanent organisation presenteras. För arbetet har en plattform bildats, Arena för högskolepedagogisk utveckling.
Med start 2021 arrangerar Högskolan den interna konferensen DAL, Det Akademiska Lärarskapet, inom högskolepedagogik. DAL genomförs vartannat år och vänder sig till all personal som undervisar eller är engagerad i olika frågor om högre utbildning.
Syftet med den återkommande DAL-konferensen är att stimulera det gemensamma samtalet om undervisning och undervisningsrelaterade frågor. Konferensen bidrar till inspiration, erfarenhetsutbyte, debatt och dialog av det akademiska lärarskapet.