Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Digitala kompetenser

      Projektet syftar till en ökad förståelse för onlineundervisning och lärande hos lärare och vuxna studenter.

      Kortfattat

      Projektnamn och projekttid

      Digital Competences for adaptive, flexible and inclusive vocational education and training: 2021-03-02 – 2023-02-28

      Finansiering och samverkan

      Projektet finansieras av EU, Erasmus och är en samverkan mellan flera länder och institutioner: Sverige (Högskolan i Skövde), Storbritannien, Tyskland, Spanien och Italien.

      Huvudsyfte med Flexicomp

      Huvudsyftet med det här projektet, Digitala kompetenser för adaptiv, flexibel och inkluderande utbildning inom högre utbildning, Flexicomp, är att få mer förståelse för onlineundervisning och lärande hos lärare och vuxna studenter, så att vi kan förbättra pedagogisk digital kompetens för lärare.

      Flexicomps syfte är utveckla ett övningsprogram för lärare/utbildare inom högre utbildning för att öka deras pedagogiska digitala kompetens.

      Utmaning och uppdrag

      I samband med covid-19-pandemin har det uppstått ett behov av att göra utbildningssystemen mer flexibla och motståndskraftiga för att leverera högkvalitativt och inkluderande lärande.

      Behovet gäller särskilt de som drabbats av så kallat dubbelt utanförskap: när strukturella ojämlikheter förvärras av en bristande tillgång till digital teknik och digital kompetens.

      Omställningsprocessen behöver börja med att utbildare skaffar sig den digitala och pedagogiska kompetens som behövs för att arbeta effektivt med människor i dubbelt utanförskap, och som behöver stöd för att övergå till en snabbt utvecklande digital ekonomi.

      Projektets mål

      • Att bygga vidare på befintliga EU-kompetensramar – särskilt DigCompEdu – för att utveckla ett flexibelt digitalt kompetensramverk för lärare som arbetar inom yrkesutbildningssektorn.
      • Att införliva en uppsättning kompetenser som gör det möjligt för lärare att använda digitala verktyg för att arbeta med utsatta grupper, för att i sin tur förbättra deras digitala kompetens och kunskap.
      • Att bädda in ramverket i situationsbaserad kunskapsbaserad praktik för att stödja lärare att förstå hur man tillämpar digital kompetens i verkliga undervisnings- och lärandesituationer.
      • Att utveckla ett online inlärningsprogram – med hjälp av mikrolärande och spelbaserat lärande – för att göra det möjligt för lärare att förvärva dessa kompetenser och tillämpa dem i praktiken.
      • Att testköra programmet med 200 deltagare i fyra olika yrkesutbildningssammanhang – skolbaserad yrkesutbildning, högskole- och vidareutbildning, yrkesutbildning för utsatta, ungdomar och fortbildning för vuxenstuderande.
      • Att sprida projektresultaten till en bred intressentgrupp inklusive beslutsfattare, utbildare, ungdomsorganisationer och forskarsamhället.
      • Att utveckla en verktygslåda för att skala upp och ut programmet.

      Intellektuella resultat

      • O1 Flexi-Comp kompetensram och pedagogiskt förhållningssätt
      • O2 Flexi-Comp utbildningsprogram
      • O3 Överföringsverktyg

      Målgrupper

      • Yrkesutbildningsutbildare
      • Missgynnade elever och personer som är digitalt exluderade
      • Beslutsfattare
      • Offentliga myndigheter
      • Tredje sektorn byråer
      • Professionella yrkesutbildningsutbildare

      Kontakt

      Lektor i folkhälsovetenskap

      Publicerad: 2021-10-27
      Senast ändrad: 2022-04-08
      Sidansvarig: webmaster@his.se