Kvalitetsarbetet relaterat till ledning och styrning av Högskolans verksamhet beskrivs i Riktlinjer för kvalitetsarbete inom högskoleövergripande ledning och styrning (PDF). Där framgår att kvalitetsarbetet inom ledning och styrning, liksom övrigt kvalitetsarbete vid Högskolan, utgår från förbättringscykeln. Här kan du läsa mer om hur förbättringscykeln tillämpas inom högskoleövergripande ledning och styrning.
Aktiviteter för att bibehålla och utveckla kvalitet
Aktiviteter för kvalitetssäkring relaterat till de högskoleövergripande lednings- och styrprocesserna är sådana som i hög grad skapar ramar och ger förutsättningar för den operativa verksamheten. Aktiviteter för kvalitetsutveckling synliggörs i Högskolans utvecklingsplan och i enheternas verksamhetsplaner.
Läs mer om aktiviteterna i förteckningen nedan. Fördjupad information om aktiviteterna lämnas antingen på särskild sida eller i styrdokument.
Utformning av utvecklingsplan
Syftet med utvecklingsplanen är att fastställa de långsiktiga ambitionerna för Högskolans verksamhet. Utvecklingsplanen innehåller vision och mål som anger riktningen i sexårscykler. Läs mer om aktiviteten:
Årlig verksamhetsplanering och årlig budgetprocess
Syftet med den årliga verksamhetsplaneringen är att bryta ned utvecklings-planens högskolegemensamma och långsiktiga mål på enhetsnivå, i mer kortsiktiga perspektiv. Verksamhetsplanerna har ett treårigt perspektiv men revideras årligen.
Den årliga budgetprocessen är nära integrerad med processen för verksamhetsplanering. Budgetprocessen utgör ett viktigt redskap för att, utifrån de ekonomiska förutsättningarna, prioritera och ge resurser för aktiviteterna i verksamhetsplanerna. Läs mer om aktiviteterna:
Rektors dialogmöten med institutioner, verksamhetsstöd och fakultetsnämnd
Syftet med dialogmötena är att – via strukturerade dialoger med institutionernas och verksamhetsstödets ledningsgrupper samt fakultetsnämndens dekaner – följa upp verksamheten, utbyta information och stämma av aktuella frågor med respektive enhet.
Årlig kvalitetsrapport
Syftet med den årliga kvalitetsrapporten är att på ett övergripande plan sammanfatta kvalitetsarbetet och dess resultat. Kvalitetsrapporten lämnas av rektor till styrelsen en gång per år. Läs mer om aktiviteten:
Framtagning av årsredovisning
Syftet med årsredovisningen är att göra en årlig uppföljning mot nationella och lokala mål för verksamheten. De nationella målen återfinns främst i högskolelagen och regleringsbreven medan de lokala målen ange i Högskolans utvecklingsplan. I årsredovisningen görs även en finansiell uppföljning mot rambudgeten. Läs mer om aktiviteten:
Inhämtande av synpunkter från studenter
Syftet med aktiviteterna är att bidra till att säkerställa studenternas rätt att utöva inflytande i frågor som rör deras utbildning. Synpunkter från studenterna inhämtas på olika sätt. Läs mer om aktiviteterna: