Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Kvalitetsarbete inom verksamhets- och ledningsstöd

      Vid Högskolan i Skövde bedrivs ett aktivt kvalitetsarbete inom verksamhets- och ledningsstöd. Syftet med kvalitetsarbetet är att säkra och utveckla kvaliteten inom det stöd som ges.

      Verksamhets- och ledningsstödet omfattar, organisatoriskt, avdelningarna inom Högskolans verksamhetsstöd samt rektors kansli. Stödet som ges handlar till stor del om att skapa goda förutsättningar för Högskolans utbildning och forskning. Detta inkluderar, i vid bemärkelse, även förutsättningar som rör Högskolan som myndighet, arbetsgivare, avtalspartner och samhällsaktör.

      Du kan läsa mer om uppdraget för verksamhets- och ledningsstödet i

      Kvalitetsarbetet inom verksamhets- och ledningsstödet beskrivs i Riktlinjer för kvalitetsarbete inom verksamhets- och ledningsstöd (PDF). Där framgår att kvalitetsarbetet inom verksamhets- och ledningsstöd, liksom övrigt kvalitetsarbete vid Högskolan, utgår från förbättringscykeln. Här kan du läsa mer om hur förbättringscykeln tillämpas inom verksamhets- och ledningsstöd.

      Aktiviteter för att bibehålla och utveckla kvalitet

      Verksamhets- och ledningsstödet medverkar i ett antal aktiviteter som syftar till kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av Högskolans verksamhet. I vissa fall har verksamhets- och ledningsstödet en styrande roll för aktiviteten och i andra fall en stödjande roll. Nedan listas några av de aktiviteter där verksamhets- och ledningsstödet har en styrande roll. Fördjupad information om aktiviteterna lämnas antingen på särskild sida eller i styrdokument:

      Sammanställning av årsredovisning

      Syftet med årsredovisningen är att göra en årlig uppföljning mot nationella och lokala mål för verksamheten. De nationella målen återfinns främst i högskolelagen och regleringsbreven medan de lokala målen ange i Högskolans utvecklingsplan. I årsredovisningen görs även en finansiell uppföljning mot rambudgeten. Läs mer om aktiviteten:

      Studentbarometer

      Syftet med aktiviteten är att följa upp studiemiljön, utifrån studenternas perspektiv. Läs mer om aktiviteten:

      Ingående och uppföljning av internationella samarbetsavtal

      Syftet med aktiviteten är att säkerställa att Högskolans samarbete med utländska lärosäten inom utbildning bedrivs enligt den strategiska inriktning som finns i utvecklingsplan och verksamhetsplan. Läs mer om aktiviteten:

      Externa granskningar

      Arbetet inom verksamhets- och ledningsstödet följs kontinuerligt upp av externa parter, främst myndigheter som Riksrevisionen. Uppföljning av vissa delar av verksamhets- och ledningsstödets arbete sker också inom ramen för Universitetskanslersämbetets (UKÄ:s) granskningar. UKÄ är en statlig tillsynsmyndighet för högskolor och universitet i Sverige. UKÄ granskar kvaliteten i högre utbildning och forskning.

      Kontakt

      Biträdande högskoledirektör

      Chef för rektors kansli

      Publicerad: 2020-04-28
      Senast ändrad: 2021-03-31
      Sidansvarig: webmaster@his.se