Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Pedagogiskt mentorskap – förstudie

      Det här är en förstudie som avser att svara på frågan Finns det intresse och förutsättningar för att skapa ett pedagogiskt mentorskapsprogram vid Högskolan i Skövde?

      Kortfattat

      Projektnamn och projekttid

      Pedagogiskt mentorskap – förstudie:
      2021-11-01 – 2022-06-30

      Finansiering och samverkan

      Projektet finansieras i budgeten för Arena för högskolepedagogisk utveckling.

      Bakgrund

      Mentorskap bygger på att en erfaren yrkesutövare (mentor) hjälper och stödjer någon annan (adept) att utveckla sin kompetens och potential inom yrket (Mathisen, 2009). På så sätt utvecklas både mentor och adept inom sitt yrke. När det gäller det pedagogiska mentorskapet är fokus på den pedagogiska skickligheten och lärarskapet där mentor och adept ges möjligheten att få diskutera utmaningar och dilemman.

      Via ett pedagogiskt mentorskapsprogram vid Högskolan i Skövde skulle meriterade lärare kunna agera som mentorer och på så sätt bidra till att utveckla kvalitetsdrivande högskolepedagogiska processer och ge dem möjlighet att bidra med sin pedagogiska skicklighet inom och mellan ämnesgrupper.

      Ett pedagogiskt mentorskapsprogram skulle även kunna bidra till kompetensutveckling för Högskolans lärare genom att utveckla det ömsesidiga lärandet då utbytet för såväl adept som mentor har betydelse för både den egna yrkesutövningen som för den personliga utvecklingen genom att nya perspektiv tillförs. Vidare skulle mentorskapet ge både adepter och mentorer tid och utrymme för reflektion och eftertanke (Mathisen, 2009).

      Genomförande

      För att undersöka vilka förutsättningar som finns för att skapa ett pedagogiskt mentorskapsprogram kommer intervjuer och samtal genomföras med ett antal funktioner/personer vid Högskolan i Skövde, som institutionernas ledningsgrupper, meriterade lärare, högskolepedagogiska rådet och fakultetsnämnden. Samtal med representanter från både HR- och ekonomiavdelningen kommer också genomföras.

      Referenser

      Mathisen, P. 2009. Mentor: i teori och praktik. Studentlitteratur, Lund.

      Slutrapport: Pedagogiskt mentorskap (pdf)

      Kontakt

      Lektor i omvårdnad

      Foto av Irene Eriksson

      Irene Eriksson

      Institutionen för hälsovetenskaper

      Lektor i biomedicin

      Publicerad: 2021-10-27
      Senast ändrad: 2023-07-03
      Sidansvarig: webmaster@his.se