Vad som gör oss lyckliga, och om det går att mäta lyckan, kommer John Magnus Roos att prata om på vårens sista populärvetenskapliga café.
John Magnus Roos är docent i socialpsykologi och konsumtionsforskare med bakgrund i ekonomi, psykologi och design.
– Frågan om lycka kan köpas är något som filosofer har ställt i årtusenden, och nu kan forskare ha hittat svaret, säger John Magnus Roos.
– 2022 och 2023 tog Finland förstaplatsen som det lyckligaste landet i världen. Men hur kan lycka mätas och vad gör oss lyckliga? Det är några av de saker jag tänker ta upp i min föreläsning, säger John Magnus Roos.
John Magnus Roos är även lektor i företagsekonomi vid Högskolan i Borås. Han är också knuten till Center for Wellbeing, Welfare and Happiness, Handelshögskolan i Stockholm samt senior forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Han har tidigare forskat vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg och vid Delft University of Technology, Tekniska universitetet i Delft, Nederländerna. Han har förutom akademin bedrivit forskning vid den anrika design- och innovationsbyrån Veryday (McKinsey) i Stockholm. Han har under tio år varit redaktör för Konsumentrapporten, som ges ut av Centrum för Konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.
Föreläsningen arrangeras i samarbete mellan Folkuniversitetet, Högskolan i Skövde och Skaraborgs senioruniversitet.
Mer information om föreläsningen finns på sidan för Populärvetenskapliga caféer.