Kvalitetssystemet beskrivs i Kvalitetspolicy för Högskolan i Skövde (PDF). Där framgår att det handlar om ett och samma system som bryts ned och implementeras i verksamhetens olika delar. Inom de olika delarna bedrivs aktiviteter för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling.
Förbättringscykel och kvalitetskultur
Den centrala komponenten i kvalitetssystemet är förbättringsscykeln. Förbättringsscykeln innebär att vi systematiskt planerar, genomför, följer upp och utvecklar vår verksamhet. Läs mer om arbetet med förbättringscykler.
Genom arbetet med förbättringscykler på olika nivåer och i olika delar av verksamheten stimuleras en kvalitetskultur. Medarbetare, studenter och doktorander förväntas, utifrån sina respektive roller, aktivt och systematiskt bidra i arbetet med förbättringscyklerna. Detta förhållningssätt skapar ett tillitsbaserat kvalitetsarbete. Delaktighet, samverkan, systematik och tillit är viktiga ledord för kvalitetskulturen.
Kvalitetsarbete inom olika delar av verksamheten
Läs mer om kvalitetsarbetet inom de olika delarna av verksamheten:
- kvalitetsarbete inom utbildning
- kvalitetsarbete inom forskning
- kvalitetsarbete inom verksamhets- och ledningsstöd
- kvalitetsarbete inom högskoleövergripande ledning och styrning
Universitetskanslersämbetets granskningar
Universitetskanslersämbetet (UKÄ) är en statlig tillsynsmyndighet för högskolor och universitet i Sverige. UKÄ granskar kvaliteten i högre utbildning och forskning.