Cecilia Gillgren
Institutionen för handel och företagande
Projektet syftar till att höja kvaliteten i distansutbildning på Högskolan. Med förändringar i arbetssätt, strukturer, styrdokument och processer skapas förutsättningar för kontinuerligt kvalitetsarbete i distansutbildning.
Hållbara strukturer för kvalitet i distansutbildningen
2022-02-01 – 2023-02-01
(medlen kan användas till 2024-06-30 om det meddelas i slutrapporten)
Universitets- och högskolerådet, UHR. Samverkan sker mellan Högskolans institutioner och verksamhetsstöd.
Högskolan i Skövde har distansutbildningar, fristående distanskurser och distansmoment inom campusutbildningar. Styrdokument och processer är i större utsträckning framtagna för campusbaserade utbildningar. Projektet handlar om att identifiera och åtgärda brister i styrdokument, liksom fastställa struktur och organisation. Med projektet kommer Högskolan att utveckla sin organisation för att bättre stödja kvalitet i distansutbildningarna och föra avdelningar, institutioner, verksamhetsstöd och Studentkåren närmare varandra.
Projektets aktiviteter utgår från Participatory Action Research, PAR, där de inblandande deltar i att identifiera problem, hitta lösningar och reflektera. Under 2022 sker en kartläggning av några studentrelaterade processer med tillhörande riktlinjer eller praxis. Det handlar bland annat om processer kring tillgänglighet, examination och pedagogiskt stöd.
Vidare planeras intervjuer med nyckelpersoner och workshoppar med fokusgrupper. Projektet är väl förankrat i verksamhetsstöd, rektors kansli och på institutioner och respektive fokusgrupp kommer att bestå av representanter från olika delar av Högskolans organisation. Målet är att på så sätt kunna kartlägga den kunskap och erfarenhet som redan finns inom Högskolan när det gäller distansutbildning, och ta tillvara på den. Den valda metoden, PAR, förutsätter ett aktivt deltagande hos medarbetarna. Medarbetarnas erfarenheter, kunskap och reflektioner är viktiga för att projektet ska bli framgångsrikt.
Läs nyheten Två miljoner från UHR till projekt om distansutbildning