Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Förbättringscykeln inom högskoleövergripande ledning och styrning

      Här beskrivs hur förbättringscykeln tillämpas inom högskoleövergripande ledning och styrning.

      Högskolans modell med fyra tydliga och sammanlänkade faser i förbättringscykeln, nämligen planering, genomförande, uppföljning och utveckling, tillämpas för kvalitetsarbetet inom högskoleövergripande lednings- och styrprocesser.

      Planering

      Högskolans sexåriga utvecklingsplan utgör grunden för den årliga övergripande planeringen av verksamheten som institutionerna, verksamhets- och ledningsstöd samt fakultetsnämnden (enheterna) gör i form av verksamhetsplaner. Rektor fastställer även årligen utbudet av utbildningsprogram för det kommande året. Verksamhetsplanerna, rambudgeten och programutbudet utgör viktiga förutsättningar för varje enhets detaljerade planering. 

      En viktig utgångspunkt för planeringen är det som framkommit i genomförda uppföljningar av olika slag. Erfarenheter och resultat från uppföljningarna ska tas till vara i form av förbättringar och utveckling av verksamheten eller dess förutsättningar.

      Genomförande

      I denna fas genomförs den planerade verksamheten på institutionerna, inom verksamhets- och ledningsstödet samt i fakultetsnämnden.

      Uppföljning

      Uppföljning av verksamhetens utveckling i förhållande till bland annat budget, verksamhetsplaner och utvecklingsplan, görs kontinuerligt i dialogmöten med enheternas ledningsgrupper, i möten med rektors olika råd, i årsredovisningen samt i rektors kvalitetsrapport.

      Uppföljning av utbildning och forskning, vilket ligger inom fakultetsnämndens högskoleövergripande ansvar, genererar värdefulla underlag till de övergripande lednings- och styrprocesserna. Därutöver genomförs ett antal andra uppföljningar, exempelvis följs arbets- och studiemiljöfrågor upp i medarbetar- och studentundersökningar.

      Resultaten av de olika uppföljningarna, samt de reflektioner som är kopplade till dessa, utgör ingångsvärden till utvecklingsfasen och den kommande planeringsfasen.
      En uppföljning mot nationella och lokala mål för verksamheten – som främst finns i högskolelagen, regleringsbreven och Högskolans utvecklingsplan – görs årligen i Högskolans årsredovisning. Årsredovisningen utgör grunden för återrapportering till styrelse och regering.

      Utveckling

      I denna fas bestäms vilka åtgärder som ska vidtas, grundat på den uppföljning och reflektion som gjorts. Åtgärderna, som synliggörs i respektive enhets verksamhetsplan, kan innebära såväl utveckling som avveckling av verksamhet. Förändringar kan även behöva göras av förutsättningar och arbetssätt. Vart sjätte år utarbetas en ny utvecklingsplan som utgör ramarna för verksamheten den kommande sexårsperioden.

      Utvecklingsfasen följs av en ny planeringsfas, se ovan.

      Publicerad: 2020-05-20
      Senast ändrad: 2023-04-27
      Sidansvarig: webmaster@his.se