Avdelningar
- 
                Avdelningens uppgifter är bland annat att ansvara för Högskolans ekonomiska redovisning, upphandling, projekt- och innovationsstöd och övergripande fastighetsfrågor. Arbetet organiseras i två team och i några enskilda funktioner. Team Ekonomi- Ekonomiadministrativa frågor
- Bokslut/årsredovisning
- Budget (för institution/avdelning/forskningsprojekt)
- System inom ekonomiområdet
- Internutbildning inom området
 Kontakt: ekonomi.personal@his.se Skicka e-faktura till HögskolanNär du fakturerar Högskolan ser vi helst att du gör det via e-faktura. Skicka e-faktura till Högskolan Team Grants and Innovation Office- Rådgivning vid forskningsansökningar
- Administrativt stöd i forskningsprojekt
- Rådgivning inom innovation och nyttiggörande
- Stöd vid uppdragsutbildningar
 Kontakt: forskningsstod@his.se. Övriga funktioner- Verksamhetscontroller – sammanhållande för Högskolans årsredovisning, behjälplig med Högskolans utvecklingsplan och verksamhetsplaner. Följer upp olika statistikuppgifter åt ledningen.
- Fastighetscontroller – övergripande arbete med Högskolans hyresvärdar, miljöledning, lokalförsörjningsplan och upphandling inom bland annat fastighetsområdet.
- Upphandlare (upphandling.ekonomi@his.se) – Högskolans övergripande expert på upphandlingsområdet, projektleder upphandlingar och avrop samt följer upp avropade avtal.
 Chef för avdelningen för ekonomi, projekt- och innovationsstödStefan Axelsson, ekonomichef 
- 
                Avdelningen för marknadsföring och kommunikation (AMK) ansvarar för Högskolans övergripande strategier inom kommunikation och marknadsföring och tillhandahåller expertkompetens och stöd till Högskolans olika verksamheter i kommunikations- och marknadsföringsfrågor. Avdelningen ansvarar även för Högskolans pressrum. AMK bistår ledning, institutioner och förvaltning i kommunikations- och krisfrågor och tillhandahåller stöd i framtagning av Högskolans kommunikationsstrategier. Avdelningen ansvarar också för central samordning av studentrekrytering, mediainformation, huvudredaktörskap för Högskolans webbplatser, sociala medier samt Högskolans varumärkesarbete. KommunikationschefTanja Thompson 
- 
                Under en gemensam avdelning, SITS, samlas stora delar av verksamhetsstödet som arbetar med service, IT och säkerhet. Högskolans IT-miljö är i ständig utveckling vilket innebär höga krav på god servicenivå, kvalificerad support, målstyrd utveckling och förvaltning av system och tillhörande IT-tjänster. SITS levererar tjänster inom områden som: - Support / Helpdesk
- Utveckling, upphandling och förvaltning av Högskolans IT-infrastruktur
- Högskolepedagogik, e-möten samt inspelning och produktion av digitala läromedia.
- Utveckling och förvaltning av högskolans IT-stödsystem
- Utveckling och förvaltning av IT-stöd för kursadministration i samarbete andra lärosäten
- Projektstyrning
- Högskoleövergripande säkerhetsfrågor
- AV-teknik
- Växel och reception
- Högskolebutik, kopiering och utskrifter
- Vaktmästeri och passerkortsadministration
 AvdelningschefDavid Olsson Biträdande avdelningscheferStefan Wendt Lollo Ghasem Vid IT-relaterade ärenden kontakta helpdesk@his.se 
- 
                Avdelningen för utbildnings- och studentstöd har som övergripande uppdrag att bistå med stöd och samordning av utbildningsadministration. Avdelningens verksamheter har studenten i fokus och inkluderar bland annat centrala funktioner som antagning, studie- och karriärvägledning, kursplans- och resultatadministration, examina samt studenthälsovård. LedningAnsvarar för ledning, utveckling och planering av avdelningen för utbildnings- och studentstöd. AvdelningschefKassie Sundin Biträdande avdelningschefElizabeth Persson VerksamhetsområdenFöljande verksamhetsområden finns inom avdelningen: AntagningInformerar om och handlägger ärenden rörande anmälan, antagning, registrering, anstånd och studieuppehåll samt administrerar högskoleprovet. ExaminaInformerar, handlägger och fattar beslut i ärenden rörande examensbevis och tillgodoräknanden. International OfficeVerksamheten arbetar med frågor kring internationalisering. Kursplans- och resultatadministrationKursplan- och resultatgruppens arbetsuppgifter består av handläggning av kurs- och utbildningsplaner samt avveckling av kurser. I arbetsuppgifterna ingår också att skapa kurs- och programtillfällen till utbildningsutbudet inför varje termin. I gruppens arbetsuppgifter ingår även resultatrapportering i Ladok samt att stödja lärare i olika administrativa frågor. Nämndstöd och forskningsadministrationFunktionen Nämndstöd och forskningsadministration ger administrativt stöd till fakultetsnämnden vid Högskolan i Skövde. I funktionens arbete ingår även administration och samordning av utbildning på forskarnivå. SchemaadministrationArbetar med lokalbokning och schemaläggning. StudentbostadsförmedlingHjälper studenter att hitta bostad, förmedlar bostäder till avtalsstudenter, utvecklar kontakter med studentkår, kommun och fastighetsägare i bostadsfrågor, utvärderar och följer upp studenternas bostadsbehov. Studie- och karriärvägledningSamtal och information kring studier, arbetsmarknad och karriär. Ansvarar även för frågor som rör utlandsstudier och likabehandling för studenter. StudenthälsaArbetar med att förebygga studierelaterade problem, stödsamtal med student och studentstöd (inklusive uppföljning). StudentserviceFörmedlar allmän studieinformation och bemannar expeditionen studentservice, tentamensutlämning och personskadeförsäkring för studenter. Stöd till studenter med funktionshinderSamtal kring och planering av pedagogiska stödåtgärder i studiesituationen. TentamensadministrationAdministration av tentamina. 
- 
                Högskolebiblioteket ansvarar för att tillhandahålla informationsresurser för Högskolans utbildning och forskning. Vi ger stöd i frågor kring vetenskaplig publicering, öppen vetenskap, bibliometri och tillgängliggörande av forskningsdata. Biblioteket och Studieverkstan erbjuder handledning och undervisning i informationssökning, akademiskt skrivande, referenshantering samt värdering av källor. 
 
 Biblioteket är en studiemiljö för studenter, men också en öppen plats för möten mellan Högskolan och det omgivande samhället.
 
 Arbetet organiseras genom fyra team:- Team Forskarstöd
- Team Lärandemiljö
- Team Media och system
- Team Undervisning och Studieverkstan
 Mer information: his.se/biblioteket 
 Kontakt: biblioteket@his.seTillförordnad bibliotekschefAnna-Lena Göthberg 
- 
                HR-avdelningen har som uppdrag att utifrån Högskolans mål och visioner: - Utveckla och proaktivt driva HR-arbetet utifrån aktuell omvärldskunskap i nära samarbete med verksamhet och fackliga organisationer.
- Stödja, utbilda och ge råd inom HR-området till medarbetare och chefer.
- Styra och följa upp utifrån ledningens beslut, avtal och lagstiftning.
 HR-avdelningens arbetsområden är kompetensförsörjning, kompetensutveckling, chefsutveckling, arbetsmiljö, lika villkor, löneadministration, samverkan med fackliga företrädarna, lönebildning, personalstatistik och uppföljning inom HR-området. Kontakt: personal.hr@his.se tf. HR-chefUlrika Dagman 
- 
                Ledningskansliet utgör ett strategiskt och operativt stöd till högskoleledningen och styrelsen. Kansliet samordnar arbetet med Högskolans övergripande verksamhetsplanering och är involverad i lärosätets övergripande projekt- och utvecklingsarbete. Kansliet ansvar också för Högskolans registrators- och arkivariefunktion, samt för funktionen dataskyddsombud och arbetar med Högskolans grundläggande styrdokument (arbetsordning och delegationsordningar), ger juridisk vägledning i högskolerättsliga frågor och handlägger ärenden åt disciplinnämnden. Ledningskansliet är också intern rapporteringskanal enligt lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar missförhållanden. AvdelningschefJill Elmshorn 
