Ulf Wilhelmsson

Ulf Wilhelmsson är docent och biträdande professor i medier, estetik och berättande. Ulf är också utnämnd till excellent lärare.
Sedan han påbörjade sina forskarstudier 1997 har det stora forskningsintresset varit datorspel. 2001 disputerade han på sin PhD-avhandling Enacting the point of being- computer games, interaction and film theory, vid Köpenhamns Universitet. I fokus för hans forskning ligger datorspelens rumskonstruktion och hur spelaren upplever den virtuella miljön som utgör spelets värld genom sin interaktion med denna. Ulf har skrivit flera vetenskapliga artiklar och bokkapitel kring detta område. De senaste åren har Ulf arbetat med projekt som KliMat-spelet och ett spel för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar hos Nepalesiska ungdomar.
Forskning
2025
EPI | Lifestyle Scientific Sessions 2025, Epidemiology and Prevention | Lifestyle and Cardiometabolic Health, Cardiovascular Health Across Borders: Global Data, Local Solutions, March 6–9, 2025, New Orleans, Louisiana
2025. Konferensbidrag, poster.
2024
2024. Rapport.
2023
Proceedings of the 17th European Conference on Games Based Learning
2023. Konferensbidrag.
https://doi.org/10.34190/ecgbl.17.1.1633
Reset: Politicia e Videogiochi
2023. Kapitel i bok.
10th Nordic Health Promotion Research Conference 2023: Sustainability and the impact on health and well-being: Abstract Book
2023. Konferensbidrag, muntlig presentation med abstract.
Circulation
2023. Artikel, meeting abstract.
https://doi.org/10.1161/circ.147.suppl_1.P641
2022
Collection of materials: II International Scientific and Practical Internet Conference "Innovative Solutions in Economy, Business, Public Communications and International Relationships", April 21, 2022, Dnipro: Volume 2
2022. Konferensbidrag.
Proceedings of the International Conferences Interfaces and Human Computer Interaction 2022, Game and Entertainment Technologies 2022
2022. Konferensbidrag.
Representing Conflicts in Games: Antagonism, Rivalry, and Competition
2022. Kapitel i bok. https://doi.org/10.4324/9781003297406-4
2021
2020
2019
2017
2015
2014
2011
2009
2008
2007
2006
Avslutade projekt
Förebyggande av riskbeteenden genom dataspel
”Sexuell grooming” online innebär att vuxna tar kontakt med barn i ett sexuellt syfte via internet. Barnen riskerar att utsättas för övergrepp och i vissa fall leder dessa kontakter även till ett fysiskt möte där barn riskerar ytterligare övergrepp. I vårt forskningsprojekt KidCOG ska forskargruppen utveckla en vetenskapligt baserad prototyp till ett dataspel.
September 2014 - December 2015 Informationsteknologi