Jill Elmshorn
Ledningskansliet
Vid Högskolan i Skövde bedrivs ett aktivt kvalitetsarbete relaterat till ledning och styrning av verksamheten.
Allt kvalitetsarbete vid Högskolan utgår från förbättringscykeln med de fyra faserna planering, genomförande, uppföljning och utveckling. På denna sida kan du läsa om systematiska och övergripande aktiviteter inom kvalitetsarbetet relaterat till ledning och styrning av verksamheten.
Läs mer om hur förbättringscykeln tillämpas inom högskoleövergripande ledning och styrning.
Aktiviteter för kvalitetssäkring relaterat till de högskoleövergripande lednings- och styrprocesserna är sådana som i hög grad skapar ramar och ger förutsättningar för den operativa verksamheten. Aktiviteter för kvalitetsutveckling synliggörs i Högskolans övergripande verksamhetsplan och i enheternas verksamhetsplaner.
Baserat på Högskolans vision – att vara den självklara kunskapskällan för en digitaliserad och hållbar framtid – har mål och strategier formulerats i en utvecklingsplan. Planen anger de områden som bedöms mest väsentliga för att stärka och utveckla lärosätet under de kommande åren
Syftet med den årliga verksamhetsplaneringen är att bryta ned utvecklingsplanens högskolegemensamma och långsiktiga mål på enhetsnivå. I verksamhetsplanerna anges vilka prioriterade aktiviteter enheterna ska genomföra för att nå målen, när respektive aktivitet ska genomföras samt de effekter aktiviteten förväntas ge.
Den årliga budgetprocessen är nära integrerad med processen för verksamhetsplanering. Budgetprocessen utgör ett viktigt redskap för att, utifrån de ekonomiska förutsättningarna, prioritera och ge resurser för aktiviteterna i verksamhetsplanerna.
Under året genomförs två dialogmöten. Syftet med dialogmötena är att Högskolans högsta ledning och respektive institutionsledning, samt högskoledirektörens ledningsgrupp träffas för samtal om Högskolans och respektive verksamhets utvecklingsbehov på lång och kort sikt.
Syftet med den årliga kvalitetsrapporten är att på ett övergripande plan sammanfatta kvalitetsarbetet och dess resultat. Kvalitetsrapporten lämnas av rektor till styrelsen en gång per år.
Syftet med årsredovisningen är att göra en årlig uppföljning mot nationella och lokala mål för verksamheten. De nationella målen återfinns främst i högskolelagen och regleringsbreven medan de lokala målen ange i Högskolans utvecklingsplan. I årsredovisningen görs även en finansiell uppföljning mot rambudgeten.
Syftet med aktiviteterna är att bidra till att säkerställa studenternas rätt att utöva inflytande i frågor som rör deras utbildning. Synpunkter från studenterna inhämtas på olika sätt, exempelvis på lokal nivå i dialogmöten, kursvärderingar och programråd, samt på central nivå genom dialogmöten och avstämningar med Högskolans högsta ledning och fakultetsnämndens presidium.