Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Spelutveckling för ett klimatneutralt Mariestad

      Spelutveckling för ett klimatneutralt Mariestad

      Klimatspelet Mariestad är ett brädspel med hållbarhetsfokus där du ska utveckla Mariestad till en klimatneutral stad inom en sjuårsperiod. Spelet är designat av studenter vid Högskolan i Skövde och ingår i satsningen Klimatneutrala Mariestad 2030.

      Spelet är designat av magisterstudenter i programmet, Digitalt berättande: spel och kulturarv, under projektledning av Lars Vipsjö. Edvin Skogsholm Sanne har utvecklat speldesignen och Iris Casado står för den grafiska designen i solar punk-stil.

      Bygg en hållbar stad

      Klimatspelet Mariestad är ett strategiskt brädspel om att skapa en hållbar stad. I spelet tar du som spelare dig an rollen av en aktör i Mariestad och spelar projektkort för att få staden klimatneutral.

      Du bygger ut grön energi, minskar biltrafiken och expanderar grönområden. Men du måste också se till att du har de pengar och kontakter, tillsammans med forskning, som behövs för att ro iland alla projekten.

      Klimatspelet Mariestad visar hur vi kan bygga hållbart, men också på många av de utmaningar som kan dyka upp på vägen. Spelet har över 100 olika projektkort baserade på verkliga koncept och idéer.

      Spelutvecklingen

      Utvecklingen av brädspelet i Eurogame-stil har pågått under två år, där det andra året främst har handlat om speltestande och finslipande av spelmekanik, tillsammans med illustrationsarbete.

      • Idé och speldesign: Edvin Skogsholm Sanne
      • Grafisk design: Iris Casado, Alexander Ros, Edvin Skogsholm Sanne
      • Projektkort (illustration): Zoey Wu, Iris Casado, Iris Lamourin, Dante Svärd
      • Aktörskort (illustration): Alexander Ros
      • Speltestande: Edvin Skogsholm Sanne, Iris Casado, Alexander Ros, Jonny Gran, Elias Olsson, Max Björk, Ida Nordström, Oskar Möllberg, elever på Unicaskolan och Vadsbogymnasiet, medarbetare i Mariestads kommun och på Sweco Architects samt många fler.
      • Projektledning: Lars Vipsjö, Högskolan i Skövde
      • Partners: Mariestad Kommun, Unesco Biosfärområde Vänerskärgården med Kinnekulle, Högskolan i Skövde, Sweco Sverige AB, Skövde University Gaming Society och AGES.

      Finansiering

      Spelet är utvecklat med finansiering från Viable Cities och Energimyndigheten genom projektet Klimatneutrala Mariestad 2030 och tryckt med stöd från Grevillis fond.

      Klimatneutrala Mariestad 2030

      Klimatneutrala Mariestad 2030 är en satsning som ingår i det strategiska innovationsprogrammet Viable Cities. I programmet jobbar 23 svenska städer med missionen att arbetet för städerna ska leda till klimatneutrala samhällen 2030. Från Högskolan i Skövde medverkar forskarna Rose-Mharie Åhlfeldt och Lars Vipsjö, med kunskaper om informationssäkerhet respektive spelutveckling.

      Läs mer om Viable Cities och innovationsprogrammet Klimatneutrala Mariestad 2030 på mariestad.se

      Projektledare

      Lektor i medier, estetik och berättande

      Publicerad: 2024-05-28
      Senast ändrad: 2024-05-28
      Sidansvarig: webmaster@his.se