Dan Högberg
Institutionen för ingenjörsvetenskap
Den pågående elektrifieringen av fordonsindustrin kommer inledningsvis lida av stor kompetensbrist, det är nya kunskaper krävs för att driva framtidens fordonsindustri. Enligt EG beräknas kompetenstappet inom exempelvis battericellsanläggningarna vara upp emot 800 000 personer fram till 2025. Och även om det finns personal är inte fabrikerna färdigbyggda vilket gör det omöjligt att utbilda personal på plats.
För att påskynda både kompetensutveckling och kompetensväxling inom branschen ska projektet PLENUM (PLENary multi-User developMent arena for industrial workspaces) förse industrin med en lättanvänd, kostnadseffektiv och interaktiv 3D-miljö, med andra ord ska man skapa en digital tvilling av fabriken. Miljön kan användas för utveckling, arbetsplatsdesign, kompetensutveckling samt ergonomianalys och kommer kunna inkludera tusentals användare.
Genom att bygga fabriken digitalt kommer industrin kunna göra arbetet i den virtuella fabriken och sedan omsätta det till verklighet när fabrikerna sätts i drift.
PLENUM består av forskare och metodutvecklare inom XR och interaktionsdesign, fabriks/arbetsplatsdesign och ergonomi/manikinutveckling. Men också utav slutanvändare samt mjukvaruutvecklare för framtida uppskalning/kommersialisering, för att nå industrinytta tidigt i utvecklingen.
PLENUM möjliggör bättre och effektivare fabriker när det gäller ekonomisk prestanda med mindre utsläpp och mer människocentrerad arbetsplatsdesign. PLENUM möjliggör också inkluderande design för all personal samt effektiv industriell 3D-utvecklingsmiljö, vilket avsevärt minskar behov av resande genom att fabriker kan besökas online.
Projektet koordineras av: Chalmers tekniska högskola AB