Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Intelligenta stödsystem och ökad säkerhet för fordonsförare

      Forskningsgrupp Interaction Lab
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Intelligenta stödsystem och ökad säkerhet för fordonsförare

      Forskningsgrupp Interaction Lab
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Kort om projektet

      Projektnamn

      I2Connect – Intelligenta, interaktiva och uppkopplade: Nästa generation realtidsförarstödssystem

      Projekttid

      November 2023 – Maj 2026

      Finansiering och samverkan

      FFI-vinnova, Scania, Smart Eye, Viscando

      I2Connect fokuserar på att utveckla nästa generations avancerade förarstödssystem (ADAS) för lastbilar. Fokus kommer att ligga på att utveckla algoritmer för situationsbedömning och prediktion baserat på evidensteori samt adaptiva människa-maskin-gränssnitt.

      För att uppnå detta kombineras data från externa källor via en molnbaserad plattform och interna källor så som förarövervakning. Målet är att utvärdera dessa nya ADAS med avseende på säkerhet, effektivitet och användarupplevelse.

      Två proof-of-concept-prototyper kommer att utvecklas för nästa generations ADAS för lastbilar, en som adresserar korsningsolyckor med cyklister och en som adresserar upphinnandeolyckor med personbilar. Dessa system kommer att inkludera nya datakällor samt metoder för fusion och tekniker för situationsbedömning.

      Tillsammans med innovativa HMI-lösningar väntas detta öka acceptansen av ADAS bland förare och resultera i en ökad användning under hela resan. Projektet ska möta framtida krav på personlig förarassistans och HMI-funktionalitet. ADAS kommer då att bli mer accepterad av förare i förhållande till information och interaktionsvarningar.

      Projektet är uppdelat i 4 arbetspaket (AP):

      AP1 fokuserar på att definera användningsfallen.

      AP2 kommer att utveckla en forskningsplattform inklusive molnplattform för datutbyte mellan fordon och infrastruktur, algoritmer för datafusion och situationsbedömning samt adaptiva människamaskingränssnitt.

      AP3 kommer att integrera dessa system i lastbilsdemonstratorer som kommer att utvärderas i AP4 med lastbilsförare.

      Medverkande forskare

      Publicerad: 2023-11-21
      Senast ändrad: 2023-11-21
      Sidansvarig: webmaster@his.se