Dina valda filter
User Centred Product Design
Sökresultat
Virtual Engineering
User Centred Product Design
2015-2016
Syftet med Virtual Driver-projektet (KK-stiftelsen/INFINIT Dnr 20140296) var att genomföra forskning relaterad till utvecklingen av det svenska digitala mänskliga modelleringsverktyget (DHM) IMMA (Intelligently Moving Manikins) för att vidareutveckla verktyget så att det kan användas i fordonsindustrin för att utföra effektiva och giltiga virtuella analyser av interaktion mellan förare och fordon.
Virtual Engineering
User Centred Product Design
2016-2018
Projektet och satsningen Design, Textiles and Sustainable Development (DesTex) (VGR Dnr RUN 612-0016) syftar till att stärka Västra Götalandsregionen (VGR) som ett ledande kunskapsområde.
Virtual Engineering
User Centred Product Design
2008-2009
Syftet med forskningsprojektet Digital Albert (KK-stiftelsen Dnr. 2007/0137) är att effektivisera produktutvecklingsprocesser genom att utbyta kunskap och erfarenheter om användarcentrerade designmetoder och teknologier mellan de två grenarna: fordons- och hälsovårdsindustrin.
Virtual Engineering
User Centred Product Design
2001-2004
Kontexten för VERDI-projektet var användningen av mänskliga simuleringsverktyg för passagerarförpackningar i fordonsdesignprocesser.
Virtual Engineering
User Centred Product Design
2017-2019
Det övergripande syftet med forskningsprojektet VEAP (KK-stiftelsen/INFINIT Dnr 20160292) är att studera implementeringen av DHM (digital human modeling) simulering i industriella produktionssystems utvecklingsprocesser för att stödja proaktivt övervägande av ergonomiska frågor i tidiga utvecklingsfaser.
Virtual Engineering
User Centred Product Design
2009-2013
Målet med IMMA-projektet (ProViking/PV09.13) är att utveckla ett vägplanerverktyg som hittar ett kollisionsfritt och biomekaniskt acceptabelt sätt för en del och den människa som monterar delen, sedd som ett system.
Virtual Engineering
User Centred Product Design
2015-2017
Projektet 3D-SILVER (Decision-making Support using Information in Layout Visualization and Ergonomics Representation) (Vinnova, Produktion2030, 2015-01451) syftar till att ge beslutsfattare i producerande industrier bättre virtuella verktyg för layoutplanering, ergonomibedömning och arbetsplatsdesign.
Virtual Engineering
User Centred Product Design
2019-2021
Två av de största förändringarna som tillverkningsindustrin står inför under den kommande tioårsperioden är digitalisering och demografiförändringar. Förändringarna i demografi kommer att leda till en äldre arbetsstyrka och större utmaningar med att attrahera arbetskraft.
Virtual Engineering
User Centred Product Design
2017-2019
Syftet med projektet Virtual Driver Ergonomics (KK-stiftelsen/INFINIT Dnr 20160296) var att bedriva forskning relaterad till utvecklingen av det svenska digitala mänskliga modelleringsverktyget (DHM) IPS IMMA så att det kan hjälpa produktutvecklare i fordonet. industrin att utföra snabba och objektiva analyser av interaktion mellan förare och fordon av fysisk ergonomi.
Virtual Engineering
User Centred Product Design
2017-2021
Projektet SUMMIT syftar till att bjuda den svenska industrin att använda Virtual Development Laboratory (VDL) på Chalmers. Tillsammans kan då akademi och industri samarbeta, utveckla och demonstrera de verkliga fördelarna med digitalisering.
Virtual Engineering
User Centred Product Design
2006-2009
Kontexten för 4D Ergonomics-projektet (VINNOVA/MERA, Dnr 2005-01998) är simulering av människor i manuella monteringsuppgifter. Projektet bygger på det tidigare ViPP-projektet.
Virtual Engineering
User Centred Product Design
2016-2018
Målet med projektet Virtual Verification of Human-Robot Collaboration (Vinnova Dnr 2015-03719) är att utföra forsknings- och utvecklingsåtgärder som behövs för att skapa ett simuleringsverktyg som underlättar effektiv och giltig simulering av människa-robotsamarbete och där hänsyn tas till mänsklig variation stöds.
Virtual Engineering
User Centred Product Design
2016-2018
I Sverige ger fysiska belastningsskador en kostnad på uppskattningsvis 50 miljarder kronor årligen. Skadorna beror på dåligt utformade arbetsplatser och att arbetare anammat ergonomiskt felaktiga tekniker. De smarta textilbaserade systemen som utvecklats i projektet kommer att möjliggöra stora kostnader för samhället genom att erbjuda ett sätt att bedöma arbetsbelastning och förebygga skador, vilket möjliggör ett längre arbetsliv.
Virtual Engineering
User Centred Product Design
2013-2016
CROMM (Creation of Muscle Manikins)-projektet (Vinnova Dnr 2012-04584) kommer att resultera i en användarvänlig och högautomatiserad mjukvara.