Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Niklas Torstensson

      Lektor i kognitionsvetenskap
      Institutionen för informationsteknologi
      Rum PA320M

      Min bakgrund

      Jag är kognitionsvetare med en bakgrund inom datalingvistik och tillämpad lingvistik. Mina forskningsintressen är fokuserade på olika aspekter av interaktion och kommunikation, mellan såväl människor som människor som interagerar med olika typer av teknologi. Jag är medlem i forskargrupperna GAME Research Group och iLab (Interaction Lab).

      Forskningsprojekt

      KidCOG: Knowledge Transfer and Sexual Grooming Prevention through Computer Games – Kids, Risk Behaviour and Social Media.

      Projektet har fått 3 miljoner kronor i medel från Sten A Olssons stiftelse för att undersöka den sexuella groomingprocessen och barns användning av sociala medier och internet, med syfte att förebygga riskbeteende på nätet.

      Forskning

      2021

      Niklas Torstensson, Tarja Susi

      Culture at Play: How Video Games Influence and Replicate Our World

      2021. Kapitel i bok. https://doi.org/10.1163/9789004439788_014

      Ulf Wilhelmsson, Tarja Susi, Niklas Torstensson

      Media and Communication

      2021. Artikel. https://doi.org/10.17645/mac.v9i1.3203 Open Access

      2020

      Niklas Torstensson, Tarja Susi, Ulf Wilhelmsson, Mikael Lebram

      HCI in Games: Second International Conference, HCI-Games 2020, Held as Part of the 22nd HCI International Conference, HCII 2020, Copenhagen, Denmark, July 19–24, 2020, Proceedings

      2020. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-030-50164-8_15

      2019

      Tarja Susi, Niklas Torstensson

      HCI in Games: First International Conference, HCI-Games 2019, Held as Part of the 21st HCI International Conference, HCII 2019, Orlando, FL, USA, July 26–31, 2019, Proceedings

      2019. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-030-22602-2_32

      Tarja Susi, Niklas Torstensson, Ulf Wilhelmsson

      DiGRA '19 - Proceedings of the 2019 DiGRA International Conference: Game, Play and the Emerging Ludo-Mix

      2019. Konferensbidrag. Open Access

      2015

      Niklas Torstensson, Tarja Susi

      Proceedings of the 2015 Swecog Conference

      2015. Konferensbidrag, poster.

      2014

      Ulf Wilhelmsson, Marcus Toftedahl, Tarja Susi, Niklas Torstensson, Anders Sjölin, Petri Tuori

      Proceedings of the International Conference on Interfaces and Human Computer Interaction 2014 Game and Entertainment Technologies 2014 and Computer Graphics, Visualization, Computer Vision and Image Processing 2014 - Part of the Multi Conference on Computer Science and Information Systems, MCCSIS 2014

      2014. Konferensbidrag.

      2011

      Niklas Torstensson, Kirk P. H. Sullivan

      International Journal of Law, Language and Discourse

      2011. Artikel. Open Access

      2010

      Niklas Torstensson

      2010. Doktorsavhandling.

      2004

      Barbara Gawronska, Niklas Torstensson, Björn Erlendsson

      Natural Language Understanding and Cognitive Science: Proceedings of the 1st International Workshop on Natural Language Understanding and Cognitive Science, NLUCS 2004. In conjunction with ICEIS 2004, Porto, Portugal, April 2004

      2004. Konferensbidrag.

      Avslutade projekt

      Förebyggande av riskbeteenden genom dataspel

      ”Sexuell grooming” online innebär att vuxna tar kontakt med barn i ett sexuellt syfte via internet. Barnen riskerar att utsättas för övergrepp och i vissa fall leder dessa kontakter även till ett fysiskt möte där barn riskerar ytterligare övergrepp. I vårt forskningsprojekt KidCOG ska forskargruppen utveckla en vetenskapligt baserad prototyp till ett dataspel.

      September 2014 - December 2015 Informationsteknologi
      Publicerad: 2020-01-09
      Senast ändrad: 2020-01-09
      Sidansvarig: webmaster@his.se