Torbjörn Svensson

Om Torbjörn
Torbjörn Svensson är doktor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde, och medlem i forskningsgruppen GAME (Games Art Media Experience). Doktorsavhandlingen med titeln From Games to News: Creating an Engagement Model for Digital Local News presenterades den 28 februari 2024.
Torbjörn arbetar mestadels med ämnet Medier, Estetik och Berättande inom programmen för Dataspelsutveckling på kandidat och magisternivå. Han var fram till december 2015 programansvarig för Dataspelsutveckling Game Writing tillsammans med Marcus Toftedahl.
Forskningsintresse / forskning
Projekt
Ingick i projektgruppen för att ta fram idé till och leda arbetet med att under hösten 2023 och våren 2024 konstruera en Speldemonstrator. Speldemonstratorn som visar upp studentspel, trailers, information om utbildningarna och har en forskningsöversikt är placerad i entréhallen i byggnaden Portalen vid Högskolan i Skövde. Torbjörn har fortsatt ansvar för underhåll och vidareutveckling av Speldemonstratorn. I arbetsgruppen för planering och design ingick Katrin Dannberg, Ulf Wilhelmsson, Mikael Lebram and Anette Andersson, från Avdelningen för Spelutveckling/Institutionen för Informationsteknologi samt Anna Vibrandt och Cecilia Renström från AMK (Avdelningen för marknadsföring och kommunikation) och Speldemonstratorns konstruktion är byggd av IdéReklam, Skövde.
Projektledare och lead designer för iPad-spelet Elins Mysterium under våren 2013. Spelet är en testplattform för att undersöka förmedling av kunskap via digitala spel. Kan man som ung (8-12 år) förstå stadens framväxt och kulturmiljö genom att delta i ett platsbaserat spel? Spelet går ut på att en grupp hjälper spelets huvudperson, Elin 13 år, att tolka ledtrådar och genomföra uppdrag på fem olika platser i centrala Skövde.
Publikationer / konferensbidrag / presentationer
2024
Doktorsavhandling
2019
Publikation i proceedings för ICIDS 2019
Svensson T. Using VR to Simulate Interactable AR Storytelling
Interactive Storytelling: 12th International Conference on Interactive Digital Storytelling, ICIDS 2019, Little Cottonwood Canyon, UT, USA, November 19–22, 2019, Proceedings
Conference paper. https://doi.org/10.1007/978-3-030-33894-7_33
2018
Publikation i proceedings för ICIDS2018
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-04028-4_40
Svensson, T., L. Holloway-Attaway, and E. Beroldy. Leaving the Small Screen: Telling News Stories in a VR Simulation of an AR News Service. in International Conference on Interactive Digital Storytelling. 2018. Springer.
Demo av VR simulering av AR nyhetstjänst, ICIDS2018 Dublin, 6/12 2018
Jag visade och lät ICIDS besökare testa min simulering av AR nyhetstjänst som jag med hjälp av Etienne Beroldy iordningställde över sommaren 2018. För detaljer se konferensartikel ovan eller kontakta mig på torbjorn.svensson@his.se för att få en .pdf fil av postern jag visade vid demo-sessionen.
Avhandlingsförslag - 50% seminarium
Den 28 maj hölls det obligatoriska avhandlingsförslagsseminariet. Extern diskussionspartner var Rebecca Rouse, RPI, USA. Texten, som är ett utkast till den kommande monografin, finns att hämta från Diva på följande http://his.diva-portal.org/smash/get/diva2:1254021/FULLTEXT01.pdf
2017
Presentation vid ”doctoral consortium” ICIDS2017,
Jag presenterade tankar om hur interaktion med lokala digitala nyheter kan utformas genom att ta hänsyn till de psykologiska behov som beskrivs av Self Determination Theory. Ledare för DC var Nuno Correia (Universidade Nova de Lisboa, Portugal) och Nuno Nunes (Instituto Superior Técnico, Portugal).
Publikation i proceedings for ICIDS2017
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-71027-3_49
Svensson T. (2017) User and Player Engagement in Local News and/as Interactive Narratives. In: Nunes N., Oakley I., Nisi V. (eds) Interactive Storytelling. ICIDS 2017. Lecture Notes in Computer Science, vol 10690. Springer, Cham
Presentation vid “doctoral consortium” DiGRA2017, Melbourne Australien
Presenterade tankar om att använda Self Determination Theory vid doktorandseminarium den 3 juli på DiGRA 2017 konferensen i Melbourne. Seminarieledare var Dr Steven Conway, Swinburne University Melbourne och jag fick även återkoppling från Dr Shouvik Mukherjee, University of Kolkata.
Seminariepresentation vid Digital Media Europe konferensen 25 april i Köpenhamn
På Wan-Ifra konferensen Digital Media Europe hölls den 25 april 2017 ett seminarium med titeln ”Look to the nordics” arrangerat av GAMI (Global Alliance for Media Innovation). Jag och Johan Hoffman från GSP presenterade respektive delar av Level Up projektet för cirka 50 åhörare. Diskussionerna efter vår och de övriga 4 presentationerna kom att handla en hel del om mediehusens något konservativa inställning till innovation och utveckling där man sällan vågar vara helt nytänkande (det man på engelska kallar disruptive innovation) utan hellre gör små förändringar, man vågar inte riskera det man har och har därför svårt att nå helt nya lösningar. I programmet kan man se vilka de övriga var och deras ämnen. Se på 25 april klockan 15.00 http://events.wan-ifra.org/events/digital-media-europe-2017/programme
2016
Presentation "Meningen med spelet?", föredrag om dataspel och livsfrågor vid Föreningen Lärare i Religionskunskaps årsmöte 2016-03-19
Research Proposal - september 2016
Planeringsdokumentet med titeln Engagement from Interactability presenterades i seminarieserien Scientific Seminars vid högskolan i Skövde. De som var utsedda läsare av texten var biträdande professor och ledare för MTEC forskningsgruppen Lissa Holloway Attaway samt lektor i kognitionsvetenskap Tarja Susi. Om du är intresserad av att läsa dokumentet så hör av dig via e-post så skickar jag gärna en .pdf fil.
Presentation vid "doctoral consortium" POCG2016 Malta
Jag presenterade och fick återkoppling från Olli Tapio Leino (Assistant Professor, Univ. of Hong Kong), Ivan Callus (Professor, Univ. of Malta) och de andra presentatörerna gällande mina tanker om termerna "interactable" och "interactability" på doktorandseminariet vid den 10e konferensen om "Philosophy of Computer Games". Konferensen hölls på Malta 30 oktober till 4 november 2016.
2015
Presentation Presentation på MEG2015 (Mediedagarna i Göteborg) tillsammans med Jonas Ingvarsson. "Kan dataspel göra oss klokare, Spelteknologi, nyhetsmedier och kulturarv".
Presentation Presentationen "Gamification, möjligheter och problemområden inom teknik och innehåll. Översikt över forskningsprojekt om kulturarv och spelteknologi" på Seminariet Det Ligger i Tiden, 11-12 februari på regionmuseet i Kristianstad.
2014
Medförfattare till artikel
Alvarez Diaz, M, Svensson, T, Toftedahl M, 2014 The Mystery of Elin. Incorporating a City Cultural Program on History and Heritage into a Pervasive Game Interactive Entertainment conference '14, Dec 2 – Dec 3 2014, Newcastle, AU, Australia.
Konferenspresentation
Uncanny motion portraits presentation vid den internationella, interdisciplinära konferensen Gothic and Uncanny Explorations, Karlstads universitet 10-12 september.
Kursansvar i urval
Digitala kulturer, 7,5 hp
Experimentellt spelberättande, 15hp
Fördjupningskurs i spelberättande, 7,5 hp
Utbildning
Magisterexamen i filmvetenskap
Lunds universitet 2006
The Big Lebowski: Berättelsen, berättandet och berättaren
Ladda hem fulltext
Publikationssida vid Lunds universitet
http://www.lunduniversity.lu.se/lup/publication/1329962
Kandidatexamen i Filmvetenskap
Högskolan i Skövde, 1994
Maskin Människa – Skapelse och skapelser i film
Forskning
2024
2024. Doktorsavhandling.
2019
Interactive Storytelling: 12th International Conference on Interactive Digital Storytelling, ICIDS 2019, Little Cottonwood Canyon, UT, USA, November 19–22, 2019, Proceedings
2019. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-030-33894-7_33
2018
2018. Rapport.
Interactive Storytelling: 11th International Conference on Interactive Digital Storytelling, ICIDS 2018, Dublin, Ireland, December 5–8, 2018, Proceedings
2018. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-030-04028-4_40
2017
Interactive Storytelling: 10th International Conference on Interactive Digital Storytelling, ICIDS 2017 Funchal, Madeira, Portugal, November 14–17, 2017, Proceedings
2017. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-319-71027-3_49
2014
IE2014 Proceedings of the 2014 Conference on Interactive Entertainment
2014. Konferensbidrag.
https://doi.org/10.1145/2677758.2677768