
Mobilitet är under transformation med ökad medvetenhet om klimatförändringar och en positiv inställning till hållbar mobilitet. Fler människor både i städer och på landsbygden börjar välja aktiva resor som cykling och promenader. Medan Sverige leder transformationen finns det unika utmaningar i Norden som måste tacklas för att underlätta aktiva resor.
En av utmaningarna är belysningsinfrastrukturen under den långa mörka vintern. Detta märks sällan i storstäderna, men för lantliga cykelvägar finns inte alltid belysningsinfrastruktur. Cyklister i dessa områden måste möta utmaningen med mörker, och detta brukar att koppla till andra faktorer som känslan av otrygghet, trafiksäkerhetsrisker och till och med ensamhet. En naturlig fråga vore hur vi kan förbättra infrastrukturens jämlikhet och tillgänglighet för att stödja ett aktivt resande i dessa områden.
Kommunen står inför utmaningar. Det är inte alltid ekonomiskt genomförbart att bygga och underhålla fasta ljusstolpar på grund av befolkningstätheten.
”Det här är inte bara en fråga i Skara utan en vanlig utmaning i Norden. Vi behöver hitta mer kostnadseffektiva lösningar som kan ge liknande ljusupplevelser som i städerna. Vi är måna om att undersöka alternativa lösningar för att stödja ett aktivt resande under den långa mörka vintern”
Maria Nordström, utvecklingsledare på Skara kommun.
Inriktat på sådana utmaningar och med stöd av den ökande digitaliseringen och automatiseringen sammanför projektet Skara Skyddsängel kompetenser från RISE Research Institutes of Sweden, Skara kommun, Högskolan i Skövde och Jönköping University (ingenjörshögskolan) för att utveckla drönarbaserade digitala infrastrukturtjänster för att förbättra komforten, säkerheten och attraktiviteten för aktivt resande, även när det är mörkt på landsbygden.
Projektet riktar sig till invånarnas verkliga behov och kommer att utforma lösningar som är accepterade och har potential att genomföras praktiskt. Förutom belysning anses medföljande tjänster som kollisionsvarningar för cyklister, fjärrassistans förbättra trafiksäkerheten, tryggheten och komforten. För sådana ändamål kommer medborgardialog och användarstudier att utgöra en betydande del av projektet.
”Vi slår samman kompetenser från två universitet och RISE för att studera mobilitetsbeteenden för att designa lösningar med människan i centrum”
Henrik Svensson, universitetslektor vid Högskolan i Skövde som leder användarstudierna.
”Den människocentrerade design som vi kommer att utveckla adresserar inte bara samspelet mellan människor och teknik, utan också samspelet mellan människor och miljö"
Bruce Ferwerda, adjunkt vid Jönköping Univeristy
Projektet kommer att dra nytta av den snabba utvecklingen av drönarindustrin för innovativa civila tjänster. RISE koordinerar projektet med sin forsknings- och innovationskapacitet och sina erfarenheter inom drönarapplikationer.
”På RISE har vi uppdraget att påskynda mobilitettransformation, främja svensk industri och stödja kommunerna genom forskning och innovation. Projektet har en stark och perfekt konstellation och ska testa människocentrerade digitala lösningar i realistiska miljöer. Vi kommer att bidra till beteendeförändringar mot hållbar mobilitet och skapa verkliga samhällsnytta”
Lei Chen, projektledare och seniorforskare vid RISE
Fram till hösten 2023 kommer projektet att genomföra iterativ systemdesign och tester med invånare utifrån de två cykelvägarna i Skara kommun. Projektet finansieras av Sveriges innovationsverket Vinnova för att stödja beteendeförändringar mot aktiv, klimatneutral och hälsosam mobilitet.