Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Anna-Sofia Alklind Taylor

      Lektor i datavetenskap
      Institutionen för informationsteknologi
      Rum PA320O

      Jag har en bakgrund inom kognitionsvetenskap och undervisar i user experience design (UXD). Min forskning handlar främst om användarupplevelse i spel och serious games, det vill säga att använda datorspel för andra ändamål än ren underhållning (till exempel träning, utbildning, rehabilitering, eSport). Ytterligare akademiska intressen är bland annat affective computing, djurkognition, gränssnitts- och interaktionsdesign.

      Utbildning

      Kurs
      15 hp
      Avancerad nivå
      Kurs
      15 hp
      Avancerad nivå
      Kurs
      7,5 hp
      Grundnivå

      Forskning

      2025

      Hua Bai, Dayana Shakya, Ulf Wilhelmsson, Victor Bankler, Ran Zhang, Anna-Sofia Alklind Taylor, Abhinav Vaidya, Natalia Oli, Alexandra Krettek, Mikael Lebram

      INTERNATIONAL JOURNAL OF SERIOUS GAMES

      2025. Artikel. https://doi.org/10.17083/229hsa32 Open Access

      2023

      Anna-Sofia Alklind Taylor, Kajsa Nalin, Jesper Holgersson, Andreas Gising, Bruce Ferwerda, Lei Chen

      HCI International 2023 – Late Breaking Papers: 25th International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2023, Copenhagen, Denmark, July 23–28, 2023, Proceedings, Part IV

      2023. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-031-48047-8_13

      2022

      Rebecca Rouse, Björn Berg Marklund, Anna-Sofia Alklind Taylor

      2022. Redaktörskap (samlingsverk). https://doi.org/10.57862/nh1h-nz56 Open Access

      2019

      Tove Helldin, Juhee Bae, Anna-Sofia Alklind Taylor

      2019. Rapport.

      2017

      Jana Rambusch, Anna-Sofia Alklind Taylor, Tarja Susi

      Spectating Play 13th Annual Game Research Lab Spring Seminar, Tampere, Finland, April 24-25, 2017

      2017. Konferensbidrag, muntlig presentation.

      2016

      Björn Berg Marklund, Anna-Sofia Alklind Taylor

      Electronic Journal of e-Learning

      2016. Artikel. Open Access

      Jessica Lindblom, Anna-Sofia Alklind Taylor

      NU2016 Högskolan i samhället - samhället i högskolan

      2016. Konferensbidrag, muntlig presentation med abstract. Open Access

      2015

      Anna-Sofia Alklind Taylor

      VS-Games 2015: 7th International Conference on Games and Virtual Worlds for Serious Applications

      2015. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1109/VS-GAMES.2015.7295787

      Björn Berg Marklund, Anna-Sofia Alklind Taylor

      Proceedings of the 9th European Conference on Games Based Learning

      2015. Konferensbidrag.

      2014

      Anna-Sofia Alklind Taylor

      2014. Doktorsavhandling.

      Pågående projekt

      Robotar som spelpartner och spelledare för äldre personer (RoSA)

      Projektet utforskar hur socialt assisterande robotar som spelpartner och spelledare kan användas för att möjliggöra glädjeskapande och meningsfulla aktiviteter, där äldre personer är aktiva medskapare.

      September 2025 - Augusti 2028 Digital HEAlth Research (DHEAR),Informationsteknologi

      Alma – ett spel för flickor med NPF

      Syftet med projektet är att stärka samspelet mellan flickor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), från sex års ålder, och deras vårdnadshavare samt mor- och farföräldrar. Det ska ske genom ett särskilt utvecklat dataspel inom området Serious Games, spel som kombinerar spelmekanik och engagemang med mål som rör till exempel hälsa och lärande.

      Januari 2025 - December 2026 Informationsteknologi,Virtual Engineering

      Sociala robotar i hemmiljö för äldre personers livskvalitet (RO-LIV)

      Syftet med RO-LIV är att identifiera behov, lösningar och hinder för assisterande sociala robotar som bidrar till förbättrad livskvalitet för äldre personer. Projektet bygger på ett tvärvetenskapligt samarbete mellan forskare från informationsteknologi och hälsovetenskap och kommer bland annat leverera en färdplan som kan stötta beslutsfattare i införandet av sociala robotar inom äldrevård, med särskilt fokus på äldre personer i hemmiljö.

      Mars 2024 - September 2026 Informationsteknologi

      GPS-larm för ökad trygghet och frihet bland äldre

      Allra ensammaste är de äldre. Ungefär 300 000 personer beräknas vara socialt isolerade i Sverige. Och efter ålderspensionen ökar den sociala isoleringen ännu mer. Idag görs många insatser för att förebygga och minska ensamhet hos äldre. En sådan insats är erbjudandet av digitala trygghetslarm. Ett stort problem med digitala trygghetslarm är att de ökar risken för isolering då den enbart fungerar i hemmet och några meter utanför bostaden. Ett alternativ till denna typ av larm är mobila trygghetslarm, även kallade GPS-larm.

      September 2023 - September 2026 Informationsteknologi

      Avslutade projekt

      Skara skyddsängel

      Mobilitet är under transformation med ökad medvetenhet om klimatförändringar och en positiv inställning till hållbar mobilitet. Fler människor både i städer och på landsbygden börjar välja aktiva resor som cykling och promenader. Medan Sverige leder transformationen finns det unika utmaningar i Norden som måste tacklas för att underlätta aktiva resor.

      Oktober 2021 - September 2023 Informationsteknologi

      Åskådarens upplevelse av e-sport

      Inom ramen för projektet undersöker projektteamet vad som gör elektronisk sport till en positiv upplevelse för åskådarna. Målet är att identifiera faktorer som främjar åskådarupplevelsen men även vilka faktorer som kan påverka den i negativ riktning.

      Februari 2016 - Juni 2016 Informationsteknologi
      Publicerad: 2020-01-09
      Senast ändrad: 2020-01-09
      Sidansvarig: webmaster@his.se