
Hur påverkas samhället av omställningen inom bilindustrin? Vilka är vinnare och förlorare, och vad får det för konsekvenser?
Bilindustrin spelar en betydande roll för sysselsättningen i Västsverige, och dess omställning väntas få stora konsekvenser för både industrin och samhället. Vad händer med städer och samhällen när bilindustrin ställer om? Hur påverkas arbetsmarknaden? Vilka arbetsmarknads- och välfärdseffekter kan den gröna omställningen medföra, och hur hanterar regionala aktörer de förändringar och utmaningar som kan uppstå?
Dessa frågor ska forskarna besvara i projektet Arbetsmarknadsutmaningar av grön omställning i Västsverige: Elektrifieringen och omställningen av fordonsklustret.
Högskolan i Skövdes del av projektet fokuserar på Volvo Cars, Volvo Group och deras underleverantörers strategier och roll i omställningen.
– Omställningen kommer förändra samhället på många sätt, och det är intressant att studera hur Volvo bidrar till denna samhällsomvandling, säger Mikael Wickelgren, docent och fordonsforskare vid Högskolan i Skövde.
Forskarna ska undersöka hur Volvo hanterat miljöfrågor, vilka strategier de använt och hur de bemöter utmaningarna. Det sker genom analyser av policydokument, pressmeddelanden, årsredovisningar och intervjuer med företagsrepresentanter.
Volvo Cars ska bli helt elektriska till 2030, Volvo Group siktar på en fossilfri lastbilsflotta till 2040, och två stora batterifabriker planeras i Västsverige. Detta får betydande effekter på arbetsmarknad, kommunal service, vård, skola och bostäder, enligt Mikael Wickelgren, som betonar att det påverkar hela regionens kompetensförsörjning och ekosystem.
Genom projektet vill forskarna skapa ny kunskap om elektrifieringens konsekvenser. Denna kunskap är avgörande för att möta framtidens utmaningar och främja en hållbar utveckling.
Tomas Berglund, Göteborgs universitet, leder det övergripande forskningsprogrammet. Thomas Andersson leder det av delprojekten som Högskolan i Skövde har hand om.