Jim Andersén
Institutionen för handel och företagande
Projektet ska identifiera hur små tillverkningsföretag kan utveckla en verksamhet som kännetecknas av såväl ekonomisk som ekologisk hållbarhet. Projektet omfattar drygt 300 företag och fokuserar på att identifiera vilken effekt olika hållbarhetsstrategier har på företags prestation.
Resultaten av projektet visar att sambandet mellan miljöarbete och lönsamhet är komplext och att arbete med miljömässig hållbarhet på intet sätt är någon universallösning för att förbättra lönsamhet. Samtidigt visar projektet att, och under vilka omständigheter, ett antal specifika miljöstrategier har en positiv påverkan på företags resultat.
Att arbeta med hållbarhetsfrågor blir allt viktigare för företag av alla storlekar. Då det rör mindre tillverkningsföretag saknas dock ofta ett naturligt tryck från konsumenter och samtidigt upplever dessa företag en allt hårdare konkurrens med krav på kostnadsreduceringar och ökad produktivitet.
Projekt syftar till att till att identifiera och analysera samband mellan olika miljöstrategier och konkurrensstrategier i små- och medelstora företag för att därigenom identifiera resurser och strategier som kan ge en positiv effekt på såväl hållbar utveckling som företags konkurrenskraft. Projektet fokuserar särskilt på att analysera denna frågeställning utifrån ett lednings- och ägarperspektiv.
Att kunna påvisa den direkta nyttan med olika miljöstrategier kan således stimulera företag till att fokusera än mer på hållbarhetsfrågor och likaså kan projektet ge vägledning avseende vilka aspekter av hållbarhetsarbete som är mest lämpade att fokusera på utifrån olika företags förutsättningar. Det empiriska underlaget utgörs av en enkätstudie som omfattar drygt 300 små- och medelstora företag.
Institutionen för handel och företagande