Ingrid Christensson
Studentstöd
Anvisningar för ansökan om bedömning av reell kompetens grundläggande och/eller särskild behörighet.
Uppgifterna är indelade i fyra olika områden. Högskolan gör en samlad bedömning, men de olika områdena kan väga lite olika tungt i bedömningen beroende på vilken utbildning du söker. Områdena är:
Om du har minst betyget godkänd/alternativt E i:
Jag kan ta del av längre texter av olika typ och svårighetsgrad (artiklar och rapporter) samt förstå sammanhang och följa resonemang i den lästa texten. Jag kan även sammanfatta texter jag läst.
Jag kan skriva en text (till exempel en uppsats eller rapport) som förmedlar information eller innehåller skäl för eller emot en viss ståndpunkt. Jag kan dra slutsatser, argumentera och använda egna texter som arbetsredskap.
Jag kan inför en grupp muntligt framföra information. Jag kan också delta i diskussioner och där argumentera för en ståndpunkt samt resonera kring olika alternativ och möjligheter.
Jag förstår längre framställningar i till exempel föreläsningar och kan följa med i en argumentation på engelska. Jag kan läsa artiklar och rapporter på engelska som behandlar aktuella problem och som uttrycker attityder och åsikter. Jag kan även sammanfatta texter jag läst eller föreläsningar jag hört. Jag kan i samtal på engelska utbyta information och åsikter.
De här uppgifterna ska besvaras på engelska.
Jag kan i beräkningssammanhang med säkerhet tillämpa olika räknesätt, hantera de vanligaste måttenheterna samt procent och kan grundläggande geometriska begrepp. Jag kan tolka enkla matematiska samband eller formler. Jag kan lösa rutinuppgifter i vardagslivet samt använda relevanta digitala verktyg, som till exempel miniräknare.
Jag kan lösa uppgifter där det inte finns något självskrivet tillvägagångssätt. Jag kan kritiskt värdera data, metoder och resultat.
Jag kan föra resonemang, kommunicera och argumentera logiskt, såväl muntligt som skriftligt med hjälp av matematikens symboler, exempelvis obekanta tal som a och x, grafer och diagram.
Förutom de kunskaper och färdigheter inom svenska, engelska och matematik som redan nämnts, så är även andra kunskaper och färdigheter viktiga för du ska ha förutsättningar att tillgodogöra dig högskolestudier. Detta kan vara till exempel att kunna:
Beskriv på vilket sätt du genom erfarenheter från olika områden använder dig av/har skaffat kompetens (annan än den som redan redovisats avseende svenska, engelska och matematik) som ger dig förutsättningar att tillgodogöra dig högskolestudier.
För många utbildningar finns ytterligare förkunskapskrav förutom de som gäller för grundläggande behörighet, och de varierar från utbildning till utbildning (särskild behörighet). De kan vara kurser på gymnasienivå, men också förkunskaper på högskolenivå.
Att uppfylla behörighetskraven på formell väg, till exempel med godkänt betyg i aktuell gymnasiekurs, innebär att du förutsätts ha den kunskap som behövs för att klara av utbildningen – kursens mål täcker garanterat in denna kunskap. Om du har tillägnat dig de nödvändiga kunskaperna på annat sätt måste du, även när det gäller särskild behörighet, beskriva och visa det för högskolan, och även styrka denna beskrivning så långt det är möjligt.
Ofta är inte alla kunskaper och färdigheter som täcks in av de formellt uttryckta behörighetskraven helt nödvändiga för att klara just den specifika högskoleutbildning som du sökt. För att du ska veta vilka kunskaper och färdigheter du ska lyfta fram, behöver du studera förkunskapskraven närmare. Vad innebär till exempel behörighetskravet Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B? Du hittar information om gymnasiekurser på Skolverkets hemsida.
Samma princip gäller om förkunskaper på högskolenivå krävs. Studera lärandemålen för det som anges som behörighet till exempel en högskolekurs eller en examen. Beskriv sen dina kunskaper och färdigheter med utgångspunkt från dem.
Beskriv den kompetens du har inom det ämnesområde som det särskilda behörighetskravet avser. Om det är exempelvis Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B som är det formella förkunskapskravet ska din beskrivning handla om området matematik. Beskriv din kompetens och hur du skaffat den med utgångspunkt från de förkunskapskrav som anges för den utbildning du söker till.
Glöm inte att de inledande anvisningarna om hur du ska gå tillväga vid ansökan gäller oavsett om du ansöker om bedömning av reell kompetens för grundläggande eller särskild behörighet, eller båda.
Vid frågor kontakta studie- och karriärvägledare.