Visa mer om programmetVisa mindre om programmet
Programmet har en bred ingång där du under första året introduceras för grunder inom 2D-spelgrafik och 3D-spelgrafik som fungerar i animerad form. Du får lära dig hantverket spelgrafik, det vill säga att du visualiserar idéer som är anpassade för spel med fokus på interaktivitet. Dessutom är du en problemlösare som ofta jobbar inom förbestämda ramar.
Under år två och tre, då du vet mer om vilka dina styrkor och intressen är inom spelgrafik, har du möjlighet att välja arbetsområden och kursuppgifter för att fördjupa dig inom vissa kunskapsfält.
Det här läser du på programmet
Under utbildningen läser du åtta kurser med inriktning mot spelgrafik, tre spelprojektkurser som du läser tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar och fem mer akademiskt teoretiska kurser om spelutveckling samt ett examensarbete.
Alla kurser fokuserar på dataspelsutveckling ur olika perspektiv. Under utbildningen blandas praktiska övningar och teoretiska resonemang. I vissa fall ligger fokus på att förstå spel och spelgrafik ur ett mer teoretiskt sammanhang. I andra fall handlar det om att skapa spelgrafik och att bygga spelelement. Tillsammans ger kurserna en mångfasetterad förståelse för spelutveckling.
År 1
Under första introduceras du till området spelutveckling med fokus på spelgrafik, och lär dig grunderna i förproduktionsarbete, 2D-spelgrafik och 3D-spelgrafik. Du får också inblick i spelforskning och analys av spel. Du genomför även en första spelutvecklingskurs (Spelprojekt 1) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar, där ni arbetar med en mindre spelprototyp.
År 2
Andra året fördjupar du dig inom det spelgrafiska hantverket, med särskilt fokus på 3D-spelgrafik och spelgrafik i relation till spelmotorer. Du lär dig också om teorier och analysmodeller för grafiskt arbete, teoretiska och samhälleliga perspektiv på spel, samt att utföra grundläggande forskningsstudier inom spelområdet. Du genomför även ett större spelutvecklingsprojekt (Spelprojekt 2) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar.
År 3
Under höstterminen det tredje året får du möjlighet att specialisera eller bredda dina förmågor som spelgrafiker i projektform med andra grafiker, men även enskilt. Du får också lära dig om vetenskapligt skrivande som en förberedelse inför ditt examensarbete. Under sista terminen väljer du att antingen göra ett mindre examensarbete följt av ett avslutande spelprojekt (Spelprojekt 3), eller ett större examensarbete som sträcker sig över hela terminen.
Undervisning inom spelgrafik sker främst i programmen Photoshop, Substance 3D Painter, Maya, ZBrush, MotionBuilder och Unity. Du kan i flertalet fall använda andra program om du vill.
Kurser på svenska och engelska
De flesta av programmets kurser ges på svenska, men vissa kurser genomförs helt eller delvis på engelska.
Passar det här programmet mig?
Dataspelsutveckling – grafik passar dig med intresse för både estetik och teknik. Du är kreativt lagd, har känsla för formspråk och intresse för att lära dig nya tekniker. Du har grundläggande kunskaper inom teckning och vill uttrycka dig visuellt. Du är också intresserad av rörelser så som kroppsspråk och känslouttryck.
Du har som karriärdröm att arbeta med spelutveckling och grafisk produktion. Du kan också ha som mål att studera vidare inom områden kring spelutveckling och visuellt berättande med digitala verktyg.
Jobb efter examen
Efter examen kan du exempelvis jobba på mindre spelproduktioner, produktion av animerad film och produktvisualisering.
För att bygga upp rätt erfarenhet krävs det att du satsar helhjärtat på utbildningen. Det är en stor fördel om du engagerar dig i projekt utanför studierna, enskilt eller tillsammans med andra. Bygg upp en portfolio som styrker dina estetiska och tekniska färdigheter och visar på din anställningsbarhet. Det är tuff konkurrens om kreativa jobb inom spelbranschen trots att branschen växer och många svenska företag skapar succéer. Arbetsmarknaden har blivit mer internationell, du kan bo i ett land och arbeta för ett företag i ett annat. Det ökar konkurrensen, men ger samtidigt ett större utbud av arbetstillfällen.
I Skövde startar många studenter spelföretag tillsammans efter utbildningen. Högskolan har via Sweden Game Arena ett nära samarbete med Science Park Skövde och deras startup-program Sweden Game Startup.