Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Dataspelsutveckling - grafik

      Program, Grundnivå, 180 hp, DSGPG
      Kandidatexamen

      Dataspelsutveckling - grafik

      Program, Grundnivå, 180 hp, DSGPG
      Kandidatexamen

      Anmälan

      Välj ett tillfälle för att visa utbildningsplan, kursutbud och behörighetskrav.

      Höst 2024, Plats: Campus (Skövde), Takt: 100%

      Anmälan

      Ange kod HS-61226 på antagning.se

      Utbildningsplan

      När? Var? Hur?

      Pågår: 2 september 2024 - 6 juni 2027
      Plats: Skövde, Campus
      Takt: 100%

      Kursplaner

      För alla kurser i programmet, se utbildningsplanen.

      Behörighet

      Grundläggande behörighet.
      Dessutom krävs: Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6 (eller motsvarande kunskaper).

      Urval

      Betyg 67%, högskoleprov 33%.

      Språk

      Undervisningen ges på svenska och engelska. Vissa kurser (eller delar av kurser) ges helt på engelska.
      Som spelgrafiker arbetar du med att designa visuellt material i spel, allt från enskilda objekt till karaktärer, miljöer och hela spelvärldar. Dataspelsutveckling – grafik är en grundläggande högskoleutbildning där du lär dig om både 2D-grafik och 3D-grafik som väcks till liv med animation.

      Om programmet

      Programmet Dataspelsutveckling – grafik, som ersätter våra tidigare grafik-program (2D, 3D och animation), är en akademisk grundutbildning inom spelgrafik. Programmet vänder sig till dig som är en visuell kreatör, har ett intresse för estetik och teknik, och som söker en gedigen baskunskap inom spelgrafik.

      Programmet har en bred ingång där du under första året introduceras för grunder inom 2D-spelgrafik och 3D-spelgrafik som fungerar i animerad form. Du får lära dig hantverket spelgrafik, det vill säga att du visualiserar idéer som är anpassade för spel med fokus på interaktivitet. Dessutom är du en problemlösare som ofta jobbar inom förbestämda ramar.

      Under år två och tre, då du vet mer om vilka dina styrkor och intressen är inom spelgrafik, har du möjlighet att välja arbetsområden och kursuppgifter för att fördjupa dig inom vissa kunskapsfält.

      Det här läser du på programmet

      Under utbildningen läser du åtta kurser med inriktning mot spelgrafik, tre spelprojektkurser som du läser tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar och fem mer akademiskt teoretiska kurser om spelutveckling samt ett examensarbete.

      Alla kurser fokuserar på dataspelsutveckling ur olika perspektiv. Under utbildningen blandas praktiska övningar och teoretiska resonemang. I vissa fall ligger fokus på att förstå spel och spelgrafik ur ett mer teoretiskt sammanhang. I andra fall handlar det om att skapa spelgrafik och att bygga spelelement. Tillsammans ger kurserna en mångfasetterad förståelse för spelutveckling. 

      År 1

      Under första introduceras du till området spelutveckling med fokus på spelgrafik, och lär dig grunderna i förproduktionsarbete, 2D-spelgrafik och 3D-spelgrafik. Du får också inblick i spelforskning och analys av spel. Du genomför även en första spelutvecklingskurs (Spelprojekt 1) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar, där ni arbetar med en mindre spelprototyp.

      År 2

      Andra året fördjupar du dig inom det spelgrafiska hantverket, med särskilt fokus på 3D-spelgrafik och spelgrafik i relation till spelmotorer. Du lär dig också om teorier och analysmodeller för grafiskt arbete, teoretiska och samhälleliga perspektiv på spel, samt att utföra grundläggande forskningsstudier inom spelområdet. Du genomför även ett större spelutvecklingsprojekt (Spelprojekt 2) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar.

      År 3

      Under höstterminen det tredje året får du möjlighet att specialisera eller bredda dina förmågor som spelgrafiker i projektform med andra grafiker, men även enskilt. Du får också lära dig om vetenskapligt skrivande som en förberedelse inför ditt examensarbete. Under sista terminen väljer du att antingen göra ett mindre examensarbete följt av ett avslutande spelprojekt (Spelprojekt 3), eller ett större examensarbete som sträcker sig över hela terminen.

      Undervisning inom spelgrafik sker främst i programmen Photoshop, Substance 3D Painter, Maya, ZBrush, MotionBuilder och Unity. Du kan i flertalet fall använda andra program om du vill.

      Kurser på svenska och engelska

      De flesta av programmets kurser ges på svenska, men vissa kurser genomförs helt eller delvis på engelska.

      Passar det här programmet mig?

      Dataspelsutveckling – grafik passar dig med intresse för både estetik och teknik. Du är kreativt lagd, har känsla för formspråk och intresse för att lära dig nya tekniker. Du har grundläggande kunskaper inom teckning och vill uttrycka dig visuellt. Du är också intresserad av rörelser så som kroppsspråk och känslouttryck.

      Du har som karriärdröm att arbeta med spelutveckling och grafisk produktion. Du kan också ha som mål att studera vidare inom områden kring spelutveckling och visuellt berättande med digitala verktyg.

      Jobb efter examen

      Efter examen kan du exempelvis jobba på mindre spelproduktioner, produktion av animerad film och produktvisualisering. 

      För att bygga upp rätt erfarenhet krävs det att du satsar helhjärtat på utbildningen. Det är en stor fördel om du engagerar dig i projekt utanför studierna, enskilt eller tillsammans med andra. Bygg upp en portfolio som styrker dina estetiska och tekniska färdigheter och visar på din anställningsbarhet. Det är tuff konkurrens om kreativa jobb inom spelbranschen trots att branschen växer och många svenska företag skapar succéer. Arbetsmarknaden har blivit mer internationell, du kan bo i ett land och arbeta för ett företag i ett annat. Det ökar konkurrensen, men ger samtidigt ett större utbud av arbetstillfällen.

      I Skövde startar många studenter spelföretag tillsammans efter utbildningen. Högskolan har via Sweden Game Arena ett nära samarbete med Science Park Skövde och deras startup-program Sweden Game Startup.


      Läsa vidare efter examen

      Programmet ger dig en kandidatexamen i medier, estetik och berättande. Du kan fortsätta studera på avancerad nivå inom spelutveckling vid Högskolan i Skövde eller annat lärosäte, i Sverige och utomlands. Du kan även bredda dina kunskaper genom att läsa exempelvis entreprenörskap om du vill driva eget företag.

      Kursöversikt

      Kursöversikt DSU grafik kan du se en lista över alla kurser, uppdelat per år.

      Sök på våren, studera till hösten

      Ansökningsperioden för det här programmet öppnar 15 mars och sista dag att söka är 15 april.

      Via en ansökningsknapp på den här sidan kommer du till antagning.se där du slutför ansökan.

      Kontakt

      Programansvarig

      Studie- och karriärvägledare

      Studenthjälte

      Vill du ha mer information om utbildningen?
      Vi mejlar mer information om programmet och inför ansökan!

      De personuppgifter du lämnar i formuläret kommer Högskolan i Skövde bara att använda för just detta specifika ändamål. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: www.his.se/gdpr

      Publicerad: 2023-12-14
      Senast ändrad: 2023-12-14
      Sidansvarig: webmaster@his.se