Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Dataspelsutveckling - design

      Program, Grundnivå, 180 hp, DSPDG
      Kandidatexamen

      Dataspelsutveckling - design

      Program, Grundnivå, 180 hp, DSPDG
      Kandidatexamen

      Anmälan

      Välj ett tillfälle för att visa utbildningsplan, kursutbud och behörighetskrav.

      Höst 2024, Plats: Campus (Skövde), Takt: 100%

      Anmälan

      15 mars 2024 - 15 april 2024

      Ange kod HS-61294 på antagning.se

      Utbildningsplan

      När? Var? Hur?

      Pågår: 2 september 2024 - 6 juni 2027
      Plats: Skövde, Campus
      Takt: 100%

      Kursplaner

      För alla kurser i programmet, se utbildningsplanen.

      Behörighet

      Grundläggande behörighet.
      Dessutom krävs: Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6 (eller motsvarande kunskaper).

      Urval

      Betyg 67%, högskoleprov 33%.

      Språk

      Undervisningen ges på svenska och engelska. Vissa kurser (eller delar av kurser) ges helt på engelska.
      Som speldesigner skapar du spel, ofta tillsammans med ett team av spelutvecklare, med målet att ge spelarna en viss upplevelse. En speldesigners arbetsliv är väldigt omväxlande. Det är ofta designern som tar fram spelets vision och konstruerar och justerar spelets regler. En designer kan också organisera speltester för att identifiera och lösa problem som kan finnas i spelet, samt undersöka hur spelet upplevs av spelaren.

      Om programmet

      En speldesigner måste ha bred kompetens. Därför läser du kurser inom flera olika områden, till exempel spelmekanik, programmering, spelanalys, kognitionsvetenskap/gränssnittsdesign och undersökningsmetodik. Programmets fokus ligger på spelmekanik, men utbildningen har ett tydligt sidospår inom programmering och prototyping för att ge dig större möjlighet att göra spel på egen hand. Kunskaper inom programmering gör dig dessutom extra attraktiv på arbetsmarknaden.

      Som speldesigner jobbar du med att ge människor upplevelser, och kurserna inom undersökningsmetodik och kognitionsvetenskap ger dig redskap för att undersöka och förstå vad en spelare upplever när de spelar. Du får lära dig hur du designar och utvecklar spel, vad som gör dem roliga att spela och varför människor i alla tider skapat och spelat spel.

      Personal och studenter på programmet jobbar aktivt med mångfald, inkludering och jämställdhet, bland annat via nätverket DONNA. Programmet har duktiga och engagerade lärare som brinner för ämnet, vilket ofta lyfts i programutvärderingar.

      Det här läser du på programmet

      Under första året får du lära dig grunderna i speldesign genom att skapa spel i flera olika verktyg. Du får också lära dig att analysera, ur ett teoretiskt perspektiv, hur spel är uppbyggda och vad som gör dem roliga, viktiga och intressanta. Du studerar speldesign, spelutveckling, programmering och spelanalys. Du genomför också en första spelutvecklingskurs (Spelprojekt 1) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar.

      Under andra året läser du kurser inom kognitionsvetenskap/undersökningsmetodik och får en introduktion till teoretiska och samhälleliga perspektiv på spel. Du läser också fördjupning inom speldesign och programmering samt genomför ett större spelutvecklingsprojekt (Spelprojekt 2).

      Programmets tredje år innehåller fördjupningskurser inom level design, games user experience och vetenskapligt skrivande. Under sista terminen väljer du att antingen göra ett mindre examensarbete följt av ett avslutande spelprojekt (Spelprojekt 3), eller ett större examensarbete som sträcker sig över hela terminen.

      Som student på en av Högskolans dataspelsutbildningar får du i många kurser möjlighet att samarbeta med studenter från de olika programinriktningarna. Det gäller särskilt i de tre stora spelprojekten där alla studenters olika kunskaper behövs.

      De flesta av programmets kurser ges på svenska, men några är öppna för utbytesstudenter och ges därför på engelska. Undervisning av engelsktalande lärare förekommer också på kurser som i övrigt ges på svenska.

      Passar det här programmet mig?

      Dataspelsutveckling – design passar dig som är nyfiken och kreativ. Du gillar att lösa problem och är intresserad av människor, system, vetenskap och teknik. Du är empatisk och duktig på att både lyssna och observera.

      Jobb efter examen

      Efter examen kan du jobba med speldesign, antingen på ett större företag eller som indieutvecklare. Eftersom en speldesigner har förståelse för hur människor upplever och påverkas av system i sin omvärld finns det också möjlighet att jobba inom till exempel serious games, webbdesign eller marknadsföring. Många studenter väljer att starta egna spelföretag tillsammans med studiekamrater. Högskolan har ett nära samarbete med Science Park Skövde, Sweden Game Arena och The Game Incubator.

      Framtiden ser fortsatt lovande ut för utbildade speldesigners och Högskolan i Skövdes utbildning har ett mycket gott rykte i branschen.

      Läsa vidare efter examen

      Programmet ger dig en kandidatexamen i informationsteknologi. Du kan sedan fortsätta studera på avancerad nivå (magister eller master) inom spelutveckling vid Högskolan i Skövde eller annat lärosäte, både i Sverige och utomlands. Du kan även bredda dina kunskaper med att läsa Entreprenörskap om du vill driva eget företag.


      Hållbar utbildning

      Den här utbildningen är kopplad till FN:s globala hållbarhetsmål, Agenda 2030. Läs mer om våra hållbara utbildningar inom informationsteknologi.

      Sök på våren, studera till hösten

      Ansökningsperioden för programmet öppnar 15 mars och sista dag att söka är 15 april.

      Via en ansökningsknapp på den här sidan kommer du till antagning.se där du slutför ansökan.

      Kontakt

      Programansvarig

      Studie- och karriärvägledare

      Studenthjälte

      Vill du ha mer information om utbildningen?
      Vi mejlar mer information om programmet och inför ansökan!

      De personuppgifter du lämnar i formuläret kommer Högskolan i Skövde bara att använda för just detta specifika ändamål. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: www.his.se/gdpr

      Publicerad: 2020-01-10
      Senast ändrad: 2023-07-27
      Sidansvarig: webmaster@his.se