Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Gå till undermeny Gå till huvudinnehåll
    Högskolan i Skövde, länk till startsida
    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Nyss antagen

      Nyss antagen

      Roligt att du har valt att studera vid Högskolan i Skövde. Vi hoppas att du ska trivas här. I början är det många saker att hålla reda på. Därför har vi samlat information om registrering, schema, användarkonto med mera här. Välkommen till Högskolan i Skövde!

      Som student kommer du i första hand att använda Studentportalen för information, både allmän information och sånt som gäller just dina studier – som schema, resultat, tenta-anmälan med mera.

       

      Checklista för nya studenter

      • 1. Tacka ja till din plats

        För att behålla din plats, som du fått i urval 1, måste du lämna ett svar. Datum för att senast lämna svar står i antagningsbeskedet. Struntar du i att svara förlorar du din plats, oavsett om du är antagen eller reservplacerad.

        Du lämnar ditt svar på Antagning.se och får ett mejl som bekräftar att ditt svar registrerats. Om du inte är intresserad av din plats är det viktigt att du lämnar återbud. Det gör du också på antagning.se

        Antagen i urval 2 eller efterantagen? Har du anmält dig efter urval 2 och blivit antagen så ska du registrera dig inom den tiden som angetts i välkomstmejlet du fått till den e-postadress du registrerat på antagning.se.

        Är du reserv? Du som blir erbjuden en plats, får besked om registrering i samband med att vi kontaktar dig.

      • 2. Välkomstbrev

        När du är antagen till en kurs eller program på Högskolan i Skövde får du ett välkomstbrev från oss. Här finns information om saker du behöver veta inför terminsstarten. Om du inte fått något mejl några veckor före terminsstart, kolla din skräppost så att det inte hamnat där. Hör annars av dig till Högskolan så snabbt som möjligt.

      • 3. Skapa ditt användarkonto

        När du har blivit antagen till en kurs eller ett program ska du aktivera ditt användarkonto för Högskolan i Skövde. Det behöver du bland annat för att kunna registrera dig. Användarkontot använder du även i för att komma åt de olika IT-tjänster du behöver som student (studentportal, lärplattformen Canvas, e-post).

        Det finns olika sätt att hämta kontot:

        • Du som har e-legitimation eller Bank-ID kan hämta ditt användarkonto via vår service för att hantera konto.
        • Hämta uppgifterna till ditt användarkonto direkt på nätet: www.his.se/aktiverakonto
        • Om du inte kan hämta ut ditt konto via nätet kan du hämta det hos IT-service Helpdesk (kom ihåg att ta med legitimation).

        Om du inte kan komma till Helpdesk kan du få uppgifterna hemskickade. Skriv ut kontoansökningsblanketten, skriv under och skicka till adressen som står på blanketten. Vi skickar sedan uppgifterna till dig.

      • 4. Registrera dig på dina kurser

        För att bli student på Högskolan måste du vara antagen till en kurs och ha tackat ja till din studieplats, men du måste också registrera dig på de kurser du ska läsa. Är du antagen till ett program, registrerar du dig på kurserna i programmet.
        Registreringen för vårterminen 2020 är öppen 7-13 januari på Studentportalen.

        Om du inte registrerar dig förlorar du din plats fastän du har tackat ja på antagningsbeskedet. Från vilket datum du kan registrera dig står i antagningsbeskedet. Registreringen brukar öppna två veckor före terminsstart och den är obligatorisk för alla blivande studenter. Du registrerar dig på webben via Studentportalen.
        Registreringen är också en förutsättning för att du ska få studiemedel från CSN och för att studentförsäkringen ska gälla under studietiden.

        Missa inte heller informationen om vad som gäller just ditt program vid terminsstarten. På sidan Program- eller kursstudent höstterminen 2020 finns information för dig som börjar ett program till våren.

      • 5. Hitta bostad

        Det är bra att börja leta bostad så fort som möjligt. Du kan stå i studentbostadskön hos Skövdebostäder innan du söker, men du kan inte få kontrakt förrän du är antagen. Varje ködag ger en poäng och poängen är viktig när bostäderna förmedlas.

        Det finns också andra bostadsalternativ. Privatpersoner som vill hyra ut rum och lägenheter hittar du på olika bosajter och på Högskolans lista över lediga privata bostäder. Kommunen har länkat till många privata bostadsbolag på www.skovde.se/bygga-bo/fastighetsbolag.

        Det är också enkelt att ta sig till och från Skövde från flera kommuner i närheten. Högskolan ligger bara ett par minuters promenad från buss- och tågstationen (Resecentrum) så det är enkelt att pendla till och från Högskolan. Kommuner som ligger inom 20 minuters tåg/bussavstånd är Tibro, Falköping, Stenstorp och Töreboda.

        www.vasttrafik.se kan du kolla tidtabeller, priser och hur lång tid det tar att ta sig mellan platserna.

      • 6. Ditt schema

        I Studentportalen kan du se ditt personliga schema (inloggning krävs), baserat på de kurser du är registrerad på. Vill du se schemat för andra kurser kan du söka ut det via schemasystemet TimeEdit.

      • 7. Sök studiemedel via CSN

        Centrala Studiemedelsnämnden (CSN) hittar du information om hur du söker studiemedel.

      • 8. Logga in på lärplattformen Canvas

        När du har aktiverat ditt användarkonto loggar du in på Canvas från Studentportalen eller direkt via canvas.his.se (inloggningssida). Läs mer om lärplattformen Canvas här.

      • 9. Passerkort och lånekort

        Passerkortet används för att komma in i data- och labbsalar och till Högskolan utanför kontorstid. Du kan också använda det för att snabbare logga in på Högskolans skrivare/kopiatorer. För att få ut passerkortet behöver du först skriva ut en blankett: logga in på Studentportalen, gå till Min profil. Klicka på länken under Passerkort. Skrivare finns vid passerkortsutlämningen i hus G.

        Hämta ut ditt passerkort i hus G, vån 1 (Passerkortsutlämningen). 

        Följande gäller för passerkorten

        Passerkortet är personligt. Varken kort eller kod får överlåtas/utlämnas. All inpassering med passerkort i Högskolans lokaler registreras.
        Vid inpassering ansvarar kortinnehavaren för att obehöriga inte kommer in i lokalerna.

        Förlorar du ditt kort ska du med en gång anmäla det till Passerkortsutlämningen så att kortet kan spärras. I de fall man inte följer föreskrifterna kommer passerkortet att spärras enligt beslut av ansvarig chef.

        Lånekort

        För att kunna låna böcker, beställa fjärrlån och artikelkopior behöver du vara registrerad som låntagare. Du kan förbereda registreringen genom att fylla i formuläret på sidan "Ny låntagare". Lånekortet kan du sedan hämta ut i informationsdisken på Biblioteket, mot uppvisande av fotolegitimation. Tala om att du har fyllt i formuläret.

        Är du distansstudent och vill ha lånekortet hemskickat, använd istället den lånekortsansökan som finns på sidan för service för distansstudenter.

      Publicerad: 2020-01-23
      Senast ändrad: 2020-01-23
      Sidansvarig: webmaster@his.se