Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Dataspelsutveckling - programmering

      Program, Grundnivå, 180 hp, DSPPG
      Kandidatexamen

      Dataspelsutveckling - programmering

      Program, Grundnivå, 180 hp, DSPPG
      Kandidatexamen

      Anmälan

      Välj ett tillfälle för att visa utbildningsplan, kursutbud och behörighetskrav.

      Höst 2024, Plats: Campus (Skövde), Takt: 100%

      Anmälan stängd

      Anmälan

      15 mars 2024 - 15 april 2024

      Ange kod HS-61295 på antagning.se

      Utbildningsplan

      När? Var? Hur?

      Pågår: 2 september 2024 - 6 juni 2027
      Plats: Skövde, Campus
      Takt: 100%

      Kursplaner

      För alla kurser i programmet, se utbildningsplanen.

      Behörighet

      Grundläggande behörighet.
      Dessutom krävs: Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C (eller motsvarande kunskaper).

      Urval

      Betyg 67%, högskoleprov 33%.

      Språk

      Undervisningen ges på svenska och engelska. Vissa kurser (eller delar av kurser) ges helt på engelska.
      Är du nyfiken på spelmediet, gillar kreativa lösningar och logisk struktur? På Dataspelsutveckling – programmering får du möjlighet att undersöka spel och upptäcka hur spel är uppbyggda. Det blir sedan du som ansvarar för att få dataspelen att fungera – med hjälp av programmering.

      Om programmet

      Som spelprogrammerare är det din uppgift att sy ihop spelets alla delar så att de fungerar tillsammans. Det är också spelprogrammeraren som skriver de synliga och osynliga reglerna som bygger upp spelet. För att lyckas bra krävs en kombination av kreativitet och problemlösning i datorernas värld.

      Som spelprogrammeringsstudent i Skövde kommer du att vara en del av spelutvecklingsområdet i stort. Dataspelsutbildningarna arbetar tätt ihop och uppmuntrar samarbeten mellan inriktningarna. Några kurser läser du tillsammans med övriga program inom dataspelsutveckling och du har möjlighet att skapa kontakter för att utbyta kunskap och projektidéer.

      Det här läser du på programmet

      Första året lär du dig grunder i spelprogrammering. Du får en första teoretisk och praktisk inblick i hur spel är uppbyggda och genomför en första spelutvecklingskurs (Spelprojekt 1) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar.

      Under andra året fördjupar du dina kunskaper inom spelprogrammering, bland annat i effektivitet och artificiell intelligens. Andra året ger dig också en inblick i spelens kulturella roll i samhället och du genomför ett större spelutvecklingsprojekt (Spelprojekt 2).

      Tredje året specialiserar du dig ytterligare inom spelprogrammering. Under sista terminen väljer du att antingen göra ett mindre examensarbete följt av ett avslutande spelprojekt (Spelprojekt 3), eller ett större examensarbete som sträcker sig över hela terminen.

      Som student på en av Högskolans dataspelsutbildningar får du i många kurser möjlighet att samarbeta med studenter från de olika programinriktningarna. Det gäller särskilt i de tre stora spelprojekten där alla studenters olika kunskaper behövs.

      De flesta av programmets kurser ges på svenska, men några är öppna för utbytesstudenter och ges därför på engelska. Kurslitteraturen är nästan uteslutande på engelska.

      Passar det här programmet mig?

      Dataspelsutveckling – programmering passar dig som är nyfiken på programmering. Det spelar ingen roll vad du studerat tidigare. Du behöver inte ha programmerat innan du påbörjar din utbildning, men det kan ge dig en mjukare start. Programmering visar sig i många former som du kanske stött på tidigare, exempelvis blockprogrammering, hemsidor och scriptning.

      Du behöver inte ha ett stort spelintresse för att lyckas bra i din utbildning och du behöver inte ha erfarenhet av några specifika spelgenrer. Det viktiga är att du är nyfiken på spelmediet.

      Jobb efter examen

      Utbildningens fokus ligger på spelprogrammering, vilket ger dig möjlighet att påbörja en karriär inom spelbranschen. Du kommer även att kunna arbeta inom traditionell programvaruutveckling då du får gedigna kunskaper inom programmering. Spelprogrammerare är eftertraktade på arbetsmarknaden tack vare sin breda kompetens.

      Många studenter väljer att starta egna spelföretag tillsammans med studiekamrater. Högskolan har ett nära samarbete med Science Park Skövde, Sweden Game Arena och The Game Incubator.

      Läsa vidare efter examen

      Programmet ger dig en filosofie kandidatexamen i informationsteknologi. Du kan sedan fortsätta studera på avancerad nivå (magister eller master) inom spelutveckling vid Högskolan i Skövde eller annat lärosäte, både i Sverige och utomlands. Du kan även bredda dina kunskaper med att läsa Entreprenörskap om du vill driva eget företag.


      Hållbar utbildning

      Den här utbildningen är kopplad till FN:s globala hållbarhetsmål, Agenda 2030. Läs mer om våra hållbara utbildningar inom informationsteknologi.

      Sök på våren, studera till hösten

      Ansökningsperioden för programmet öppnar 15 mars och sista dag att söka är 15 april.

      Via en ansökningsknapp på den här sidan kommer du till antagning.se där du slutför ansökan.

      Programöversikt från VT24

      Termin 1

      Termin 2

      Alla länkar leder till den senast gällande kursplanen (laddas ner som pdf).

      Termin 3

      Termin 4

      Alla länkar leder till den senast gällande kursplanen (laddas ner som pdf).

      Termin 5

      Termin 6

      Studenten väljer ett av följande spår:

      Alla länkar leder till den senast gällande kursplanen (laddas ner som pdf).

      Kontakt

      Programansvarig

      Studie- och karriärvägledare

      Studenthjälte

      Publicerad: 2020-01-07
      Senast ändrad: 2023-07-27
      Sidansvarig: webmaster@his.se