Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Dataspelsutveckling - ljud

      Program, Grundnivå, 180 hp, DSLPG
      Kandidatexamen

      Dataspelsutveckling - ljud

      Program, Grundnivå, 180 hp, DSLPG
      Kandidatexamen

      Anmälan

      Välj ett tillfälle för att visa utbildningsplan, kursutbud och behörighetskrav.

      Höst 2020
      Plats: Campus (Skövde), Takt: 100%
      Öppnar i mån av plats 2020-07-15

      Anmälan

      16 mars 2020 - 15 april 2020

      Ange kod HS-61250 på antagning.se

      Utbildningsplan

      När? Var? Hur?

      Pågår: 31 augusti 2020 - 4 juni 2023
      Ort: Skövde, Campus
      Studietakt: 100%

      Kursplaner

      För alla kurser i programmet, se utbildningsplanen.

      Behörighet

      Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Engelska B, Samhällskunskap A.

      Urval

      Betyg 67%, högskoleprov 33%. Alternativt urval 33/34/33

      Språk

      Undervisningen ges på svenska. Viss undervisning på engelska kan förekomma.
      Vill du skapa ljudvärldar i framtidens digitala medier är det här utbildningen för dig. Som ljuddesigner ansvarar du för att, tillsammans med en spelmusiker, skapa spelets stämning, upplevelse, tempo och för att förstärka vissa spelmoment. Det kan till exempel handla om att skapa ljuddesign för en viss miljö, tid, plats, karaktär eller situation. Det här programmet ger dig möjlighet att förena ditt intresse för ljuddesign och dataspel.

      Om programmet

      På Dataspelsutveckling - ljud studerar du området ljuddesign, vilket innebär att du lär dig spela in och forma ljud till olika medieformer. Du arbetar bland annat med att skapa ljudvärldar för dataspel med allt från ljudeffekter till stämningsskapande miljöljud. I utbildningen arbetar du med allt ljudmaterial från grunden. Du skapar ett eget ljudbibliotek utifrån egna inspelningar som du sedan bearbetar, lägger in och mixar i spelmotorer. På Högskolan i Skövde får du tillgång till studior där du kan spela in, redigera och mixa ljud i både digital och analog studiomiljö.

      Det här läser du på programmet

      Under ditt första år läser du grundläggande kurser inom ljuddesign och genomför en första spelutvecklingskurs (Spelprojekt 1) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar. Du får också lära dig akademiska aspekter inom spel, exempelvis spelanalys, dataspelshistoria och forskning inom spel.

      Under andra året läser du både ämnesspecifika kurser och gemensamma studieområden, där teori varvas med praktiska moment. Under termin fyra genomför du ett större spelutvecklingsprojekt (Spelprojekt 2) där du fördjupar dig inom din inriktning.

      Tredje året får du en unik möjlighet att experimentera med nutida ljudtekniker och att utveckla ditt eget uttryck som ljuddesigner. Under sista terminen väljer du att antingen göra ett mindre examensarbete följt av ett avslutande spelprojekt (Spelprojekt 3), eller ett större examensarbete som sträcker sig över hela terminen.

      Som student på en av Högskolans dataspelsutbildningar får du i många kurser möjlighet att samarbeta med studenter från de olika programinriktningarna. Det gäller särskilt i de tre stora spelprojekten där alla studenters olika kunskaper behövs.

      De flesta av programmets kurser ges på svenska, men några är öppna för utbytesstudenter och ges därför på engelska.

      Passar det här programmet mig?

      Dataspelsutveckling – musik passar dig som har viss förkunskap om inspelning och hantering av ljudfiler för ljudproduktion. Det är bra om du har intresse av att utveckla nya metoder inom ljudteknik. Andra viktiga egenskaper är att du är nyfiken och engagerad i dina studier.

      Jobb efter examen

      Efter examen har du spetskompetens som ljuddesigner inom digitala medier. Du kan till exempel jobba som ljuddesigner inom medieproduktioner som film, radio och dataspel. Många studenter väljer att starta egna spelföretag tillsammans med studiekamrater. Högskolan har ett nära samarbete med Science Park Skövde, Sweden Game Arena och The Game Incubator.

      Läsa vidare efter examen

      Programmet ger dig en filosofie kandidatexamen i medier, estetik och berättande med inriktning mot dataspelsutveckling. Du kan sedan fortsätta studera på avancerad nivå (magister eller master) inom spelutveckling vid Högskolan i Skövde eller annat lärosäte, både i Sverige och utomlands. Du kan även bredda dina kunskaper med att läsa Entreprenörskap om du vill driva eget företag.

      Söker du via arbetsprov?

      Missa inte att dels göra ansökan på antagning.se och dels att ladda upp dina filer till oss.

      Läs mer om arbetsprov och bedömning

        

      Kontakt

      Programansvarig

      Studie- och karriärvägledare

      Studenthjälte

      Vi mejlar mer information om programmet och inför ansökan!

      De personuppgifter du lämnar i formuläret kommer Högskolan i Skövde bara att använda för just detta specifika ändamål. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter: www.his.se/gdpr

      Publicerad: 2020-01-07
      Senast ändrad: 2020-01-07
      Sidansvarig: webmaster@his.se