Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      AI i spelutveckling med bibehållen kreativitet

      Forskningsgrupp GAME Research Group, Interaction Lab, Skövde Artificial Intelligence Lab, Virtual Production Development
      Forskningsmiljö Informationsteknologi, Virtual Engineering

      AI i spelutveckling med bibehållen kreativitet

      Forskningsgrupp GAME Research Group, Interaction Lab, Skövde Artificial Intelligence Lab, Virtual Production Development
      Forskningsmiljö Informationsteknologi, Virtual Engineering

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Kreativitet och produktivitet med Generativ AI inom spelutveckling

      Projekttid

      September 2025 – September 2030

      Finansiering och samverkan

      KK-stiftelsen, Stunlock Studios

      Generativ AI har snabbt blivit ett verktyg för allt från bildskapande till berättande. Nu växer frågorna om vad tekniken betyder för spelstudior – kan den lyfta kreativiteten eller riskerar den att kväva den? Forskningsprojektet "Kreativitet och produktivitet med Generativ AI inom spelutveckling" genomförs i nära samarbete med flera spelstudior och ska både fördjupa förståelsen av AI i spelutveckling och bidra med konkreta lösningar.

      Spelglädje för avsändare och mottagare

      Den här forskningen är viktig för att förstå hur generativ AI bör användas i spelutveckling på ett sätt som bevarar mänskliga uttryck och kreativitet. Det är viktigt inte bara för att spelutvecklare ska känna tillfredsställelse i sitt arbete, utan också för att spelare ska kunna uppskatta spelen.

      Erik Sjöstrand, adjunkt i datavetenskap

      Generativ AI (GAI) har på kort tid fått stort genomslag inom områden som grafik, musik, berättande och idéutveckling. Tekniken kan fungera som ett kreativt stöd och effektivisera arbetetsmoment. Samtidigt finns många farhågor och frågetecken kring hur GAI ska kunna användas på ett bra sätt. Det handlar både om kvaliteten på det som skapas, kreatörernas arbetssituation samt juridiska och etiska oklarheter kring den data som AI-modeller tränas på.

      Indierevolutionen svar på tidigare kris

      Spelutveckling är ett område där balansen mellan produktivitet och kreativitet länge varit central. Redan i början av 2000-talet talade man om en kreativitetskris, vilket bidrog till den så kallade indierevolutionen. Små utvecklarteam har historiskt drivit innovation, men står idag inför nya utmaningar – inte minst i fråga om hur GAI kommer att påverka branschen.

      Olika syn på generativ AI

      Projektet "Kreativitet och produktivitet med Generativ AI inom spelutveckling" undersöker hur GAI kan användas av små och medelstora spelstudior.

      Fokus ligger på hur verktygen påverkar multidisciplinära team och hur arbetsmiljön påverkas av införandet av GAI. Många spelutvecklare har valt yrket för dess kreativa frihet och de riskerar att tappa arbetsglädjen om AI används på fel sätt. Det finns skillnader i synen på GAI hos olika spelutvecklargrupper som är viktig att beakta.

      Fyra delstudier

      Forskningsansatsen är designvetenskaplig och sker i nära samarbete med spelstudior. Projektet omfattar fyra delstudier:

      • kartläggning av branschens användning och syn på GAI
      • deltagande observationer i utvecklingsprocesser
      • framtagande av GAI-baserade verktyg
      • formulering och validering av designprinciper.

      Genom att kombinera teori och praktik syftar projektet till att både fördjupa förståelsen av AI i spelutveckling och bidra med konkreta lösningar.

      Projektledare

      Professor i informationsteknologi

      Medverkande forskare

      Tobias Karlsson
      Stunlock Studios
      Publicerad: 2025-09-26
      Senast ändrad: 2025-09-26
      Sidansvarig: webmaster@his.se