Erik Brolin
Institutionen för ingenjörsvetenskap
Syftet med projektet Automated Design and Optimisation of Vehicle Ergonomics (ADOPTIVE) är att studera användarens fysiska interaktion med fordonet och att utveckla metoder för avancerade fordonsergonomiska analyser som utförs i simuleringsverktyg.
ADOPTIVE-projektet kommer att fokusera på bedömning och optimering av fordonets invändiga geometri och olika designlösningarnas anpassningsnivåer gällande användarna. Detta ska ske genom att möjliggöra snabba, objektiva och automatiserade simuleringar av virtuella provkörningsrutiner, som utförs av en familj av provdockor, samt genom påföljande ergonomiska utvärderingar.
Forskningsprojekt har initierats och utformats i nära samarbete med fordonsergonomiska produktutvecklare inom industrin. Industrin behöver effektivare metoder och verktyg för att garantera en riktig ergonomi vid utformningen av framtidens fordon vilket gynnar produktkvalitetsaspekter såsom hänsyn till mångfald, användarupplevelse och aktiv säkerhet.
Från akademisk synvinkel bidrar projektet till kunskapsutvecklingen inom effektivt beslutsstöd inom virtuell teknik för ergonomisk design, bland annat genom att tillräcklig hänsyn tas till mångfald bland användarna under designprocesserna.
Forskningsrönen kommer att implementeras och testas i ett verktyg för digital human modellering (DHM), exempelvis det svenska DHM-verktyget IPS IMMA (Intelligently Moving Manikins).
Konsortiet bakom ADOPTIVE är baserat på konsortierna för tidigare framgångsrika forskningsprojekt. De tidigare projekteten lade grunden för fordonsergonomiska simuleringar, och denna grund har gjort det möjligt för ADOPTIVE att ta sig an nya forskningsutmaningar för att få ett ännu större vetenskapligt och industriellt genomslag. Fraunhofer-Chalmers Research Centre for Industrial Mathematics (FCC) kommer att vara en samarbetspartner i forskningen på konsultbasis.
SAFER är navet för trafiksäkerhetsforskning inom Sverige. SAFER består av 30 samarbetspartners som företräder intressenter inom bilindustrin, akademin och myndigheter.
Proceedings of the 21st Congress of the International Ergonomics Association (IEA 2021): Volume V: Methods & Approaches
2022. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-030-74614-8_44
Internet of Things for Human-Centered Design: Application to Elderly Healthcare
2022. Kapitel i bok. https://doi.org/10.1007/978-981-16-8488-3_5
DESIGN2022
2022. Konferensbidrag.
https://doi.org/10.1017/pds.2022.219
Advances in Simulation and Digital Human Modeling: Proceedings of the AHFE 2021 Virtual Conferences on Human Factors and Simulation, and Digital Human Modeling and Applied Optimization, July 25-29, 2021, USA
2021. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-030-79763-8_36
DHM2020: Proceedings of the 6th International Digital Human Modeling Symposium, August 31 – September 2, 2020
2020. Konferensbidrag.
https://doi.org/10.3233/ATDE200005
Digital Human Modeling and Applications in Health, Safety, Ergonomics and Risk Management. Posture, Motion and Health: 11th International Conference, DHM 2020, Held as Part of the 22nd HCI International Conference, HCII 2020, Copenhagen, Denmark, July 19–24, 2020, Proceedings, Part I
2020. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-030-49904-4_1