Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Dan Högberg

      Professor i integrerad produktutveckling
      Institutionen för ingenjörsvetenskap
      Rum PA220C

      Profile at Kunskapsförmedlingen

      ORCID Profile
      ResearchGate Profile
      Google Scholar Profile

      Leader of the User Centred Product Design research group.

      Research interest

      Dan Högberg's research is about making user-centred information, e.g. ergonomics knowledge, relevant and easily available to product designers and engineers. These roles often need design methods and tools that facilitates the consideration of user aspects, along with other product/system requirements, in the complex time and budget constrained product realisation process. Central in Dan's research is digital human modelling (DHM) and how such technology can contribute in supporting designers and engineers to consider ergonomics/human factors proactively at virtual stages of the design process. Dan also conducts research in how sensors integrated into textiles can be used to evaluate ergonomics, including how the collected data can improve simulations in the virtual world.

      Dan is leader of the User Centred Product Design (UCPD) research group at University of Skövde. UCPD is one of several research groups within the research specialisation Virtual Engineering at the School of Engineering Science. The group's research is to a large extent carried out in close cooperation with industrial partners. UCPD has currently four focus areas: digital human modelling, anthropometry, industrial information design, and applications of smart textiles.

      Forskning

      2023

      Magnus Holm, Amos H. C. Ng, Dan Högberg, Anna Syberfeldt

      2023. Redaktörskap (samlingsverk). Open Access

      Andreas Lind, Veeresh Elango, Lars Hanson, Dan Högberg, Dan Lämkull, Pär Mårtensson, Anna Syberfeldt

      Andreas Lind, Lars Hanson, Dan Högberg, Dan Lämkull, Pär Mårtensson, Anna Syberfeldt

      Procedia CIRP

      2023. Artikel. https://doi.org/10.1016/j.procir.2023.09.191 Open Access

      Andreas Lind, Lars Hanson, Dan Högberg, Dan Lämkull, Anna Syberfeldt

      International Journal of Services Operations and Informatics

      2023. Artikel. https://doi.org/10.1504/IJSOI.2023.132345 Open Access

      Peter Mårdberg, Dan Högberg, Johan S. Carlson, Rikard Söderberg

      Advances in Digital Human Modeling: Proceedings of the 8th International Digital Human Modeling Symposium, 4-6 September 2023, Antwerp, Belgium

      2023. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-031-37848-5_5

      2022

      Erik Brolin, Niclas Delfs, Martin Rebas, Tobias Karlsson, Lars Hanson, Dan Högberg

      Proceedings of the 7th International Digital Human Modeling Symposium (DHM 2022), August 29–30, 2022, Iowa City, Iowa, USA

      2022. Konferensbidrag. https://doi.org/10.17077/dhm.31759 Open Access

      Francisco Garcia Rivera, Dan Högberg, Maurice Lamb, Estela Perez Luque

      International Journal of Human Factors Modelling and Simulation

      2022. Artikel. https://doi.org/10.1504/ijhfms.2021.10048920

      Francisco García Rivera, Maurice Lamb, Dan Högberg, Anna Brolin

      SPS2022: Proceedings of the 10th Swedish Production Symposium

      2022. Konferensbidrag. https://doi.org/10.3233/ATDE220170 Open Access

      Lars Hanson, Dan Högberg, Erik Brolin, Erik Billing, Aitor Iriondo Pascual, Maurice Lamb

      Proceedings of the 21st Congress of the International Ergonomics Association (IEA 2021): Volume V: Methods & Approaches

      2022. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-030-74614-8_44

      Lars Hanson, Dan Högberg, Anna Brolin, Erik Brolin, Mikael Lebram, Aitor Iriondo Pascual, Andreas Lind, Niclas Delfs

      Proceedings of the 7th International Digital Human Modeling Symposium (DHM 2022), August 29–30, 2022, Iowa City, Iowa, USA

      2022. Konferensbidrag. https://doi.org/10.17077/dhm.31747 Open Access

      Pågående projekt

      Vi formar framtidens virtuella fabriker

      Virtuella fabriker med kunskapsdriven optimering (VF-KDO) är en åttaårig forskningsprofil som koordineras av Högskolan i Skövde. Forskningen inom profilen ska bidra till att stärka industrins konkurrenskraft.

      Oktober 2018 - September 2026 Virtual Engineering

      PLENUM

      Den pågående elektrifieringen av fordonsindustrin kommer inledningsvis lida av stor kompetensbrist, det är nya kunskaper krävs för att driva framtidens fordonsindustri. Enligt EG beräknas kompetenstappet inom exempelvis battericellsanläggningarna vara upp emot 800 000 personer fram till 2025. Och även om det finns personal är inte fabrikerna färdigbyggda vilket gör det omöjligt att utbilda personal på plats.

      September 2022 - September 2025 Virtual Engineering

      EWASS

      Projektet EWASS ska hjälpa industrin att säkerställa ett hållbart arbetsliv genom att stärka anställda vid montering av kablar med hjälp av simuleringar och robotar.

      Juni 2022 - Juni 2025 Virtual Engineering

      TIMEBLY

      Projektet TIMEBLY ska utveckla tidsunderlag för manuella monteringsoperationer vid små volymer och stor variation.

      November 2021 - Oktober 2024 Virtual Engineering

      ADOPTIVE

      Syftet med projektet Automated Design and Optimisation of Vehicle Ergonomics (ADOPTIVE) är att studera användarens fysiska interaktion med fordonet och att utveckla metoder för avancerade fordonsergonomiska analyser som utförs i simuleringsverktyg.

      Mars 2021 - Februari 2024 Virtual Engineering

      Avslutade projekt

      Synergi Virtual Ergonomics (SVE)

      FN:s globala mål för hållbar utveckling och de europeiska och svenska forskningsagendorna ger uttryck för behov av effektiva verktyg och metoder för att stärka vår förmåga att övervaka och förebygga arbetsrelaterade besvär och sjukdomar. Europeiska och svenska forskningsagendor efterfrågar även effektiva digitaliseringsverktyg för design, modellering, simulering, optimering, visualisering och prognostisering av produkter, tillverkningsprocesser, resurser, system och fabriker under deras livscykler.

      Oktober 2019 - September 2023 Virtual Engineering

      VIVA – den virtuella fordonsmontören

      Syftet med projektet VIVA (Virtual Vehicle Assembler) är att bedriva forskning och utveckling som förser den svenska fordonsindustrin med ett effektivt och användbart ergonomisimuleringsverktyg (digital human modelling - DHM). Verktyget stödjer ingenjörer att, redan i tidiga utvecklingsfaser, fatta riktigare beslut om ergonomi för operatörer i framtida arbetsstationer.

      Maj 2019 - April 2022 Virtual Engineering

      SUMMIT

      Projektet SUMMIT syftar till att bjuda den svenska industrin att använda Virtual Development Laboratory (VDL) på Chalmers. Tillsammans kan då akademi och industri samarbeta, utveckla och demonstrera de verkliga fördelarna med digitalisering.

      November 2017 - December 2021 Virtual Engineering

      MOSIM

      Visionen för MOSIM-projektet är ett öppet modulärt ramverk för effektiv och interaktiv simulering och analys av realistiska mänskliga rörelser för professionella tillämpningar. Verksamheter inom digital modellering, i synnerhet simulering av mänskliga rörelser, har under de senaste årtiondena trätt fram inom olika sektorer av den europeiska ekonomin, alltifrån bilar och lastbilar, hälso- och sjukvård, byggindustri och simulering av gångtrafikanter till spelindustrin.

      September 2018 - December 2021 Virtual Engineering

      Virtual Driver Ergonomics

      Syftet med projektet Virtual Driver Ergonomics (KK-stiftelsen/INFINIT Dnr 20160296) var att bedriva forskning relaterad till utvecklingen av det svenska digitala mänskliga modelleringsverktyget (DHM) IPS IMMA så att det kan hjälpa produktutvecklare i fordonet. industrin att utföra snabba och objektiva analyser av interaktion mellan förare och fordon av fysisk ergonomi.

      Januari 2017 - Januari 2019 Virtual Engineering

      Virtual Verification of Human-Robot Collaboration

      Målet med projektet Virtual Verification of Human-Robot Collaboration (Vinnova Dnr 2015-03719) är att utföra forsknings- och utvecklingsåtgärder som behövs för att skapa ett simuleringsverktyg som underlättar effektiv och giltig simulering av människa-robotsamarbete och där hänsyn tas till mänsklig variation stöds.

      Januari 2016 - December 2018 Virtual Engineering

      DesTex

      Projektet och satsningen Design, Textiles and Sustainable Development (DesTex) (VGR Dnr RUN 612-0016) syftar till att stärka Västra Götalandsregionen (VGR) som ett ledande kunskapsområde.

      Januari 2016 - December 2018 Virtual Engineering

      CROMM

      CROMM (Creation of Muscle Manikins)-projektet (Vinnova Dnr 2012-04584) kommer att resultera i en användarvänlig och högautomatiserad mjukvara.

      Januari 2013 - December 2016 Virtual Engineering

      Virtual Driver

      Syftet med Virtual Driver-projektet (KK-stiftelsen/INFINIT Dnr 20140296) var att genomföra forskning relaterad till utvecklingen av det svenska digitala mänskliga modelleringsverktyget (DHM) IMMA (Intelligently Moving Manikins) för att vidareutveckla verktyget så att det kan användas i fordonsindustrin för att utföra effektiva och giltiga virtuella analyser av interaktion mellan förare och fordon.

      Januari 2015 - Januari 2016 Virtual Engineering

      IMMA

      Målet med IMMA-projektet (ProViking/PV09.13) är att utveckla ett vägplanerverktyg som hittar ett kollisionsfritt och biomekaniskt acceptabelt sätt för en del och den människa som monterar delen, sedd som ett system.

      Januari 2009 - December 2013 Virtual Engineering

      Digital Albert

      Syftet med forskningsprojektet Digital Albert (KK-stiftelsen Dnr. 2007/0137) är att effektivisera produktutvecklingsprocesser genom att utbyta kunskap och erfarenheter om användarcentrerade designmetoder och teknologier mellan de två grenarna: fordons- och hälsovårdsindustrin.

      Januari 2008 - December 2009 Virtual Engineering
      Publicerad: 2020-01-09
      Senast ändrad: 2020-01-09
      Sidansvarig: webmaster@his.se