Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Mia Berglund

      Professor i omvårdnad
      Institutionen för hälsovetenskaper
      Rum G3614

      Undervisningsområde

      Mia Berglund undervisar om Didaktiska strategier, Reflekterande handledning i omvårdnad (RHiO), Patientundervisning, Lärande som begrepp och företeelse, Handledning, Reflektion, Evidensbaserad omvårdnad, Omvårdnad då njurarna sviktar, Hälsa vid komplexa sjukdomstillstånd.

      Förutom i sjuksköterskeprogrammet undervisar Mia i olika handledarutbildningar på grund- och avancerad nivå samt handleder examensarbeten på grund- och avancerad nivå.

      Forskning

      Mia Berglunds forskning handlar om hur människor lär sig leva med olika långvariga sjukdomar och hur detta lärande kan stödjas. Mia har utvecklat den didaktiska modellen Utmaningen – att ta rodret i livet med långvarig sjukdom. Modellen har implementerats och utvärderas i olika vårdkontext, så som dialysvård och gruppundervisning till personer med diabetes typ 2.

      Modellen har också omsatts i metoden Reflekterande KRAFT-givande samtal till personer med långvariga hälsoproblem. I området studeras också huruvida digitala applikationer kan utgöra stöd i lärandet.

      Mia Berglunds forskning handlar också om studenter, lärare och vårdpersonals lärande. Handledning och reflektion är två centrala begrepp i Mias forskning.

      CV

      Examina:

      • Doktorsexamen Vårdvetenskap, 2011
      • Filosofie magister Vårdpedagogik, 2002
      • Sjuksköterskeexamen, 1985

      Certifierad handledare i omvårdnad, 2006

      Utbildning

      Forskning

      2024

      Elisabeth Berglund Kristiansson, Anna K. Dahl Aslan, Mia Berglund, Cecilia Åberg

      The first Global Conference on Person-Centred Care: Knowledge(s) and Innovations for Health in Changing Societies

      2024. Konferensbidrag, muntlig presentation med abstract. Open Access

      Mia Berglund, Susanne Andersson, Anna Kjellsdotter

      Reflective Practice

      2024. Artikel. https://doi.org/10.1080/14623943.2024.2384119 Open Access

      2023

      Ann-Katrin Nordblom, Anna Kjellsdotter, Gabriella Norberg Boysen, Mia Berglund

      International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being

      2023. Artikel. https://doi.org/10.1080/17482631.2023.2238972 Open Access

      2022

      Mia Berglund, Anna Kjellsdotter, Joanne Wills, Anita Johansson

      Scandinavian Journal of Caring Sciences

      2022. Artikel. https://doi.org/10.1111/scs.13058 Open Access

      Susanne Gustavsson, Mia Berglund

      Utbildning och Lärande / Education and Learning

      2022. Artikel. Open Access

      Ann-Katrin Nordblom, Gabriella Norberg Boysen, Mia Berglund, Anna Kjellsdotter

      BMC Cardiovascular Disorders

      2022. Artikel. https://doi.org/10.1186/s12872-022-02568-y Open Access

      2021

      Pågående projekt

      Reflekterande KRAFT-givande samtal

      Det finns mindre tid för samtal i dagens vård. Forskning visar att många äldre personer känner sig ensamma, utelämnade och saknar stöd, speciellt vid tillfällen när de måste lära sig att hantera ohälsa i sin livssituation. Reflekterande KRAFT-givande samtal syftar till att stödja äldre personer som lever med långvariga hälsoproblem.

      Januari 2017 - December 2028 Digital HEAlth Research (DHEAR)

      DigiKRAFT – Reflekterande KRAFT-givande samtal på äldreboende

      I DigiKRAFT är målsättningen att främja ett hälsosamt åldrande genom att ge struktur och utrymme för existentiella samtal, där en central komponent är att identifiera små och stora mål som ger styrka, glädje och mening i livet.

      Januari 2023 - December 2028 Digital HEAlth Research (DHEAR)

      Digital fixare

      Dagens samhälle är på många områden digitaliserat och en ökad social interaktion sker på internet. Den grupp i samhället som upplever störst digitalt utanförskap är enligt tidigare studier äldre personer. Det är därför viktigt att skyndsamt intensifiera arbetet med att hjälpa äldre att tillägna sig ökade digitala kunskaper och att förstå och beskriva hur äldres digitala förmåga kan främjas.

      Januari 2021 - December 2027 Digital HEAlth Research (DHEAR)

      Plötslig hjärtklappning (PSVT)

      Människor drabbas av plötslig hjärtklappning, som är ett abrupt påkommet tillstånd och som det finns lite kunskap om ur ett patientperspektiv. Plötslig hjärtklappning, paroxysmal supraventrikulär takykardi (PSVT), påverkar ungefär 0,2–1 procent av befolkningen i Västvärlden.

      Mars 2019 - Juni 2027 Digital HEAlth Research (DHEAR)

      Från novis till expert

      Sjuksköterskan i början av sin yrkesverksamhet kan vara i behov av att träna såväl praktiska färdigheter som teoretiska kunskaper. Kliniskt basår (KBÅ) är en satsning för att ge nyutexaminerade sjuksköterskor möjligheter att utvecklas i sin profession genom utbildning, handledning och reflektion.

      Januari 2018 - December 2024 Digital HEAlth Research (DHEAR)

      Avslutade projekt

      Digitala stöd för att hantera stress

      Ett stort problem är den stress som sjuksköterskor upplever i sitt arbete och hur det påverkar deras hälsa och välbefinnande samt att de lämnar sjuksköterskeyrket. Ett problem som blivit än mer tydligt i den globala pandemin. Det övergripande syftet i detta projekt är att utveckla ett digitalt stöd i att hantera arbetsrelaterad stress.

      Januari 2020 - Januari 2024 Digital HEAlth Research (DHEAR)

      Att ta rodret i livet vid diabetes typ 2

      Patientutbildning är en planerad pedagogisk aktivitet där målet med utbildningen är att förbättra patientens hälsa. Vid diabetes typ 2 rekommenderas gruppundervisning. Innovativa projekt efterfrågas som sätter patientens lärande i fokus och där den pedagogiska idén är tydlig samt utvärderas på ett systematiskt sätt.

      Maj 2015 - December 2023 Digital HEAlth Research (DHEAR)

      KOLinfo – egenvårdsutbildning med ett digitalt stöd för personer som lever med kroniskt obstruktiv lungsjukdom

      Runt om i världen pågår forskning för att utveckla och fördjupa kunskaperna kring e-hälsotjänster. Det nationella Luftvägsregistret har påtalat att alla personer med kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) inte får ta del av patientutbildning. En orsak är att uppbyggnaden av vård vid KOL är ojämnt fördelat i Sverige vilken skapar en ojämlik vård. Detta trots att egenvårdsutbildning har en hög prioritet i de nya Nationella riktlinjerna för Astma och KOL.

      Mars 2019 - December 2020 Digital HEAlth Research (DHEAR)
      Publicerad: 2020-01-09
      Senast ändrad: 2020-01-09
      Sidansvarig: webmaster@his.se