Projektet avser att implementera och utvärdera en forskningsbaserad didaktisk modell; ”Utmaningen att ta rodret i sitt liv – lärande vid långvarig sjukdom” från ett patient- och vårdarperspektiv. Modellen syftar till att möta, konfrontera och taktfullt utmana patienten att reflektera över sina föreställningar, tankar, handlingar och känslor i livet med sjukdomen. Gruppundervisningen får på så vis ett annat fokus än den mer traditionella som är uppbyggd med föreläsningar om sjukdomen och dess behandling.
Maj 2015 - December 2023 DHEARMia Berglund

Undervisningsområde
Mia Berglund undervisar om Didaktiska strategier, Reflekterande handledning i omvårdnad (RHiO), Patientundervisning, Lärande som begrepp och företeelse, Handledning, Reflektion, Evidensbaserad omvårdnad, Omvårdnad då njurarna sviktar, Hälsa vid komplexa sjukdomstillstånd.
Förutom i sjuksköterskeprogrammet undervisar Mia i olika handledarutbildningar på grund- och avancerad nivå samt handleder examensarbeten på grund- och avancerad nivå.
Forskning
Mia Berglunds forskning handlar om hur människor lär sig leva med olika långvariga sjukdomar och hur detta lärande kan stödjas. Mia har utvecklat den didaktiska modellen Utmaningen – att ta rodret i livet med långvarig sjukdom. Modellen har implementerats och utvärderas i olika vårdkontext, så som dialysvård och gruppundervisning till personer med diabetes typ 2.
Modellen har också omsatts i metoden Reflekterande KRAFT-givande samtal till personer med långvariga hälsoproblem. I området studeras också huruvida digitala applikationer kan utgöra stöd i lärandet.
Mia Berglunds forskning handlar också om studenter, lärare och vårdpersonals lärande. Handledning och reflektion är två centrala begrepp i Mias forskning.
CV
Examina:
- Doktorsexamen Vårdvetenskap, 2011
- Filosofie magister Vårdpedagogik, 2002
- Sjuksköterskeexamen, 1985
Cerifierad handledare i omvårdnad, 2006
Forskning
2022
Scandinavian Journal of Caring Sciences
2022. Artikel.
https://doi.org/10.1111/scs.13058
BMC Cardiovascular Disorders
2022. Artikel.
https://doi.org/10.1186/s12872-022-02568-y
2021
European Journal of Ageing
2021. Artikel.
https://doi.org/10.1007/s10433-020-00566-7
BMJ Open
2021. Artikel.
https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-042385
Journal of Multidisciplinary Healthcare
2021. Artikel.
https://doi.org/10.2147/JMDH.S302013
Scandinavian Journal of Caring Sciences
2021. Artikel.
https://doi.org/10.1111/scs.12892
2020
Läkande samtal
2020. Kapitel i bok.
Journal of Aging Research
2020. Artikel.
https://doi.org/10.1155/2020/7597524
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being
2020. Artikel.
https://doi.org/10.1080/17482631.2020.1726856
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being
2020. Artikel.
https://doi.org/10.1080/17482631.2020.1747251
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2008
Runt om i världen pågår forskning för att utveckla och fördjupa kunskaperna kring e-hälsotjänster. Det nationella Luftvägsregistret har påtalat att alla personer med kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) inte får ta del av patientutbildning. En orsak är att uppbyggnaden av vård vid KOL är ojämnt fördelat i Sverige vilken skapar en ojämlik vård. Detta trots att egenvårdsutbildning har en hög prioritet i de nya Nationella riktlinjerna för Astma och KOL.
Mars 2019 - December 2020 DHEAR