Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Högskolan i Skövde, länk till startsida

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Mia Berglund

      Bitr. professor i omvårdnad
      Institutionen för hälsovetenskaper
      Rum G3404

      Undervisningsområde

      Didaktiska strategier, Reflekterande handledning i omvårdnad (RHiO), Patientundervisning, Lärande som begrepp och företeelse, Handledning, Reflektion, Evidensbaserad omvårdnad, Omvårdnad då njurarna sviktar, Hälsa vid komplexa sjukdomstillstånd. Förutom i sjuksköterskeprogrammet undervisar Mia i olika handledarutbildningar på grund- och avanceradnivå samt handledare examensarbeten.

      Forskning

      Mia Berglunds forskning handlar om hur människor lär sig leva med olika långvariga sjukdomar och hur detta lärande kan stödjas. Mia har utvecklat den didaktisk modell Utmaningen – att ta rodret i livet med långvarig sjukdom. Modellen implementerats och utvärderas nu i olika vårdkontext, så som dialysvård och gruppundervisning till personer med diabetes typ 2. Modellen har också omsatts i metoden Reflekterande KRAFT-givande samtal till personer med långvarig hälsoproblem.

      Mia Berglunds forskning handlar också om studenter, lärare och vårdpersonals lärande. Handledning och reflektion är två central begrepp i Mias forskning.

      CV

      Examina:
      Doktorsexamen Vårdvetenskap, 2011
      Filosofie magister Vårdpedagogik, 2002
      Sjuksköterskeexamen, 1985

       

      Forskning

      2021

      Cecilia Åberg, Mia Berglund, Jenny Hallgren, Catharina Gillsjö

      Scandinavian Journal of Caring Sciences

      2021. Artikel. https://doi.org/10.1111/scs.12892 Open Access

      2020

      Anna Kjellsdotter, Mia Berglund, Elisabeth Jebens, Jennie Kvick, Susanne Andersson

      International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being

      2020. Artikel. https://doi.org/10.1080/17482631.2020.1726856 Open Access

      Cecilia Åberg, Catharina Gillsjö, Jenny Hallgren, Mia Berglund

      International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being

      2020. Artikel. https://doi.org/10.1080/17482631.2020.1747251 Open Access

      2019

      Projektet avser att implementera och utvärdera en forskningsbaserad didaktisk modell; ”Utmaningen att ta rodret i sitt liv – lärande vid långvarig sjukdom” från ett patient- och vårdarperspektiv. Modellen syftar till att möta, konfrontera och taktfullt utmana patienten att reflektera över sina föreställningar, tankar, handlingar och känslor i livet med sjukdomen. Gruppundervisningen får på så vis ett annat fokus än den mer traditionella som är uppbyggd med föreläsningar om sjukdomen och dess behandling.

      Maj 2015 - December 2023 DHEAR
      Mars 2019 - Juni 2027 DHEAR

      Runt om i världen pågår forskning för att utveckla och fördjupa kunskaperna kring e-hälsotjänster. Det nationella Luftvägsregistret har påtalat att alla personer med kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) inte får ta del av patientutbildning. En orsak är att uppbyggnaden av vård vid KOL är ojämnt fördelat i Sverige vilken skapar en ojämlik vård. Detta trots att egenvårdsutbildning har en hög prioritet i de nya Nationella riktlinjerna för Astma och KOL.

      Mars 2019 - December 2020 DHEAR
      Januari 2017 - December 2024 DHEAR
      Publicerad: 2020-01-09
      Senast ändrad: 2020-01-09
      Sidansvarig: webmaster@his.se