Erik Billing

Mer information om mig hittar ni på den engelska profilsidan.
Forskning
2025
Frontiers in Robotics and AI
2025. Artikel, editorial.
https://doi.org/10.3389/frobt.2025.1564948
2025. Redaktörskap (samlingsverk).
https://doi.org/10.3389/978-2-8325-6123-2
2024
Proceedings of the 19th SweCog Conference
2024. Konferensbidrag, poster.
Studies in Perception and Action XVII: 22nd International Conference on Perception and Action
2024. Konferensbidrag, poster.
Proceedings of the 19th SweCog Conference
2024. Konferensbidrag.
Proceedings of the 19th SweCog Conference
2024. Konferensbidrag, poster.
Proceedings of the 19th SweCog Conference
2024. Konferensbidrag, poster.
Extended Reality: International Conference, XR Salento 2024, Lecce, Italy, September 4–7, 2024, Proceedings, Part II
2024. Konferensbidrag. https://doi.org/10.1007/978-3-031-71704-8_25
2024. Redaktörskap (proceedings).
International Journal of Social Robotics
2024. Artikel.
https://doi.org/10.1007/s12369-024-01107-3
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
Pågående projekt
Robotar som spelpartner och spelledare för äldre personer (RoSA)
Projektet utforskar hur socialt assisterande robotar som spelpartner och spelledare kan användas för att möjliggöra glädjeskapande och meningsfulla aktiviteter, där äldre personer är aktiva medskapare.
September 2025 - Augusti 2028 Digital HEAlth Research (DHEAR),InformationsteknologiKompetensutveckling eller kompetensavveckling i robotiserade miljöer (KOMPARO)
Syftet med KOMPARO är att öka förståelsen för hur robotisering, specifikt i form av människa-robotsamarbete (eng. human-robot collaboration, HRC), påverkar operatörens yrkeskunnande och känsla av kontroll i arbetet, samt hur kollaborativa robotar ska utformas för att stötta operatörens egen kompetensutveckling.
April 2025 - Mars 2028 InformationsteknologiSociala robotar i hemmiljö för äldre personers livskvalitet (RO-LIV)
Syftet med RO-LIV är att identifiera behov, lösningar och hinder för assisterande sociala robotar som bidrar till förbättrad livskvalitet för äldre personer. Projektet bygger på ett tvärvetenskapligt samarbete mellan forskare från informationsteknologi och hälsovetenskap och kommer bland annat leverera en färdplan som kan stötta beslutsfattare i införandet av sociala robotar inom äldrevård, med särskilt fokus på äldre personer i hemmiljö.
Mars 2024 - September 2026 InformationsteknologiOKAVIM - Operatörskompetens i automatiserade och virtuella miljöer
Digitala verktyg baserade på AR och VR används allt oftare i industrin för att stötta operatörer. Men hur påverkar det arbetstagares kompetens och förståelse för de system de arbetar med? Högskolan i Skövde har beviljats 4,8 miljoner kronor för att ta fram en vägledning för hur de digitala verktygen bör användas i tillverkningsindustrin.
Februari 2023 - Januari 2026 InformationsteknologiAvslutade projekt
Synergi Virtual Ergonomics (SVE)
FN:s globala mål för hållbar utveckling och de europeiska och svenska forskningsagendorna ger uttryck för behov av effektiva verktyg och metoder för att stärka vår förmåga att övervaka och förebygga arbetsrelaterade besvär och sjukdomar. Europeiska och svenska forskningsagendor efterfrågar även effektiva digitaliseringsverktyg för design, modellering, simulering, optimering, visualisering och prognostisering av produkter, tillverkningsprocesser, resurser, system och fabriker under deras livscykler.
Oktober 2019 - September 2023 Virtual EngineeringDREAM – Kan sociala robotar hjälpa autistiska barn?
DREAM är ett projekt som finansieras av EU-kommissionen och samordnas av Högskolan i Skövde. Målet är att tillhandahålla nästa generations robotförstärkta behandling av barn med autismspektrumtillstånd (AST), att utveckla kliniska interaktiva kapaciteter för sociala robotar som kan arbeta autonomt under begränsade perioder under övervakning av psykoterapeut.
April 2014 - Mars 2019 InformationsteknologiAIR – hur interagerar och tolkar människan autonoma system?
För människor är det naturligt och relativt enkelt att tolka andra människors sociala signaler och rörelsemönster, men när det är tekniska system vi ska interagera med, som en robot eller en självkörande bil, kan det uppstå problem.
April 2015 - Mars 2019 Informationsteknologi