Per Backlund
Institutionen för informationsteknologi
Sweden Game Arena är ett samverkansprojekt mellan Högskolan i Skövde, Science Park Skövde och Skövde kommun. Projektet syftar till att utveckla forsknings-, utbildnings- och utvecklingsmiljön inom dataspelsutveckling. Projektet vilar på tre ben: forskning om spel och spelutveckling, utbildning i spelutveckling samt inkubation av spelföretag.
Inom Sweden Game Arena ansvarar Högskolan för forskning och utbildning i projektet. Vi vill att forskningen som bedrivs ska vara grundad i behov från de företag och start-ups som finns inom spelutveckling i Skövde och Region Västra Götaland. Vi strävar efter att forskningen ska bedrivas i samverkan med företag och att resultaten ska vara relevanta för medlemmarna i Sweden Game Arena.
Den huvudsakliga forskningen som finansieras via Sweden Game Arena är i ett tidigt skede och kommer att adressera speldesign, mer precist level design. I dagsläget finns ett doktorandprojekt inom Sweden Game Arena.
Doktorandprojekt av Tobias Karlsson. Digitala spel (dataspel) är avancerade sociotekniska system. De inkluderar avancerad hårdvara där utvecklingen på spelsidan har legat i framkant de senaste trettio åren och drivit på utvecklingen av alltmer avancerade renderingar av virtuella världar som användaren kan interagera med i realtid. Samtidigt omfattar studier av dataspel och spelande väldigt mjuka aspekter som berör spelarens upplevelse, samarbete och social interaktion genom dessa digitala artefakter. Tobias Karlssons forskning kommer att vara fokuserad på utveckling av dataspel.
Tidigare forskning, som bland annat genomförts vid Högskolan i Skövde, har visat att det finns en generell brist på empiriskt baserad forskning som studerar spelutveckling. Den begränsade forskning som har genomförts indikerar att spelutveckling har egenskaper som gör att den skiljer sig från, till exempel, traditionell software engineering. Denna observation stämmer väl överens med Tobias Karlssons egen erfarenhet av att jobba inom spelutvecklingsbranschen.
Det finns ett stort behov av att aggregera och analysera de arbetssätt och metoder som utvecklats inom spelindustrin. Spel som fenomen rymmer en oerhörd variation i termer av spelinnehåll, men det finns återkommande utmaningar som kan identifieras i utvecklingsprocessen. En speciell förutsättning inom spelföretag är att fokus för produkten ligger i att skapa en upplevelse för spelaren, där det i traditionell mjukvaruutveckling är ett starkt fokus på funktion. Spelföretag består av en blandning av personer med olika perspektiv till exempel konstnärliga och tekniska. Många gånger måste dessa olika perspektiv jämkas.
Tobias Karlsson kommer i sitt doktorandprojekt studera vilka arbetssätt, metoder och verktyg spelföretag använder för att jämka konstnärliga, tekniska och spelmekaniska perspektiv. En preliminär observation är att delområdet level design är tacksamt att studera. Projektet startade i januari 2020.