Sökträffar

    Sökträffar

    Visa alla resultat för ""
    Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

    Söktips

    • Kontrollera att orden är rättstavade
    • Försök med andra sökord eller synonymer
    • Smalna av din sökning för att få fler träffar

    Hur kan vi hjälpa dig?

    Ny student

    Kontakta oss

    Hitta medarbetare

    Sökträffar

      Sökträffar

      Visa alla resultat för ""
      Hittar inga resultat eller sökförslag för "."

      Söktips

      • Kontrollera att orden är rättstavade
      • Försök med andra sökord eller synonymer
      • Smalna av din sökning för att få fler träffar

      Hur kan vi hjälpa dig?

      Ny student

      Kontakta oss

      Hitta medarbetare

      Högskolan i Skövde, länk till startsida

      Sweden Game Arena

      Forskningsgrupp Interaction lab
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Sweden Game Arena

      Forskningsgrupp Interaction lab
      Forskningsmiljö Informationsteknologi

      Kort om projektet

      Projektnamn

      Sweden Game Arena

      Projekttid

      Januari 2019 – December 2021

      Partners

      Högskolan i Skövde, Science Park Skövde, Skövde kommun

      Finansiering

      Region Västra Götaland, Högskolan i Skövde, Skövde kommun

      Sweden Game Arena är ett samverkansprojekt mellan Högskolan i Skövde, Science Park Skövde och Skövde kommun. Projektet syftar till att utveckla forsknings-, utbildnings- och utvecklingsmiljön inom dataspelsutveckling. Projektet vilar på tre ben: forskning om spel och spelutveckling, utbildning i spelutveckling samt inkubation av spelföretag.

      Inom Sweden Game Arena ansvarar Högskolan för forskning och utbildning i projektet. Vi vill att forskningen som bedrivs ska vara grundad i behov från de företag och start-ups som finns inom spelutveckling i Skövde och Region Västra Götaland. Vi strävar efter att forskningen ska bedrivas i samverkan med företag och att resultaten ska vara relevanta för medlemmarna i Sweden Game Arena.

      Den huvudsakliga forskningen som finansieras via Sweden Game Arena är i ett tidigt skede och kommer att adressera speldesign, mer precist level design. I dagsläget finns ett doktorandprojekt inom Swedish Game Arena.

      Spelutveckling

      Doktorandprojekt av Tobias Karlsson. Digitala spel (dataspel) är avancerade sociotekniska system. De inkluderar avancerad hårdvara där utvecklingen på spelsidan har legat i framkant de senaste trettio åren och drivit på utvecklingen av alltmer avancerade renderingar av virtuella världar som användaren kan interagera med i realtid. Samtidigt omfattar studier av dataspel och spelande väldigt mjuka aspekter som berör spelarens upplevelse, samarbete och social interaktion genom dessa digitala artefakter. Tobias Karlssons forskning kommer att vara fokuserad på utveckling av dataspel.

      Brist på empiriskt baserad forskning

      Tidigare forskning, som bland annat genomförts vid Högskolan i Skövde, har visat att det finns en generell brist på empiriskt baserad forskning som studerar spelutveckling. Den begränsade forskning som har genomförts indikerar att spelutveckling har egenskaper som gör att den skiljer sig från, till exempel, traditionell software engineering. Denna observation stämmer väl överens med Tobias Karlssons egen erfarenhet av att jobba inom spelutvecklingsbranschen.

      Spelupplevelse

      Det finns ett stort behov av att aggregera och analysera de arbetssätt och metoder som utvecklats inom spelindustrin. Spel som fenomen rymmer en oerhörd variation i termer av spelinnehåll, men det finns återkommande utmaningar som kan identifieras i utvecklingsprocessen. En speciell förutsättning inom spelföretag är att fokus för produkten ligger i att skapa en upplevelse för spelaren, där det i traditionell mjukvaruutveckling är ett starkt fokus på funktion. Spelföretag består av en blandning av personer med olika perspektiv till exempel konstnärliga och tekniska. Många gånger måste dessa olika perspektiv jämkas.

      Tobias Karlsson kommer i sitt doktorandprojekt studera vilka arbetssätt, metoder och verktyg spelföretag använder för att jämka konstnärliga, tekniska och spelmekaniska perspektiv. En preliminär observation är att delområdet level design är tacksamt att studera. Projektet startade i januari 2020.

      Kontakt

      Professor i inform.teknologi

      Projektledare

      Magnus Ling

      Science Park Skövde

      Medverkande forskare

      Publicerad: 2020-01-20
      Senast ändrad: 2020-01-20
      Sidansvarig: webmaster@his.se